|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Zeg niet zomaar 'slachtfeest': het Offerfeest in vijf vragen
Vandaag eindigt de hadj - de bedevaart naar Mekka - en begint het Offerfeest, ook wel eens het slachtfeest genoemd. Onterecht, volgens veel moslims. Het gaat niet alleen over dat schaap dat eraan moet, maar ook over familie, armoede en delen.
1. Waarom moet een schaap het leven laten? Dat moet niet. Moslims herdenken met het Offerfeest, of Id ul-Adha, de dag waarop de profeet Ibrahim zijn zoon wilde offeren voor God. God liet hem echter toe zijn zoon te vervangen door een ram. De slachting herdenkt dat moment. Maar een minstens even belangrijk idee achter het Offerfeest is delen met de armen. Sommige gelovigen, zoals kamerlid Meyrem Almaci (Groen) schenken daarom liever geld aan een goed doel, dan een schaap te slachten. Het is overigens ook vooral een familiefeest, Selahattin Koçak, schepen voor Open VLD in Beringen, vergeleek het in DS Avond (14 oktober) met Kerstmis. 2. Waarom vandaag? De tiende dag van de twaalde maand. Dat is het moment waarop het Offerfeest losbreekt. Maar de islamitische kalender volgt de maankalender en daarom schuift de datum elk jaar op. Net als de ramadan, de vastenmaand. Op het einde van de ramadan vieren moslims het Suikerfeest. Tussen die twee feesten door trekken moslims op bedevaart naar Mekka voor de hadj. 3. Wat heeft Bart Somers met het Offerfeest te maken? Mechelen, waar Bart Somers (Open VLD) burgemeester is, voerde dit jaar de 'schapentaks' van 15 euro in. De belasting geldt voor elk schaap dat geslacht wordt. Daarop protesteerden imams en gelovigen, met een petitie en een boycot. Bart Somers verontschuldigde zich achteraf voor de vertrouwensbreuk die de schapentaks teweeg had gebracht. In Antwerpen kondigde schepen Liesbeth Homans (N-VA) dan weer aan dat de stadsdiensten geen slachtvloeren meer zullen inrichten. Dit jaar nog wel, vanaf volgend jaar gaat die opdracht naar een privébedrijf. 4. Wat doen ze met al dat vlees? Het Offerfeest is meteen ook een manier om een andere religieuze verplichting van het lijstje te schrappen: de zakat of het geven van aalmoezen. Moslims delen een deel van het vlees uit aan armen. Slechts een derde tot de helft houden ze voor zichzelf. En zichzelf, dat is de hele familie, en bij uitbreiding ook de buren. 5. Waarom het schaap niet verdoven? Volgens de strikte regels van het ritueel slachten (Dhabiha) moet het dier met de kop in de richting van Mekka geplaatst worden. Het welzijn van het dier heeft belang: het mes mag niet gezien worden, ook niet door de andere dieren. De ervaren slachter zegt 'Bismillah, Allahoe Akbar', in naam van God, God is de grootste. Dan worden in één beweging de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden. Verdoven kan, maar niet iedereen is het erover eens dat het vlees op die manier ook halal is. De moslimwereld is er verdeeld over, en wie zeker wil zijn, volgt de meeste strikte toepassing. Bron: De Standaard Mening: Ik vind het onterecht als mensen het een slachtfeest noemen. Voor moslims is het slachten van een schaap maar een middel om hun geloof te uiten. In dit geval hun geloof in het verhaal van de profeet Ibrahim. Wel ben ik persoonlijk een voorstander van moslims die geld schenken aan het goede doel ipv een schaap te slachten en het vlees te delen met de armen. Ik vind dit een interessant artikel omdat mensen zo meer te weten komen over de symboliek van het offerfeest. Als niet-moslim , die niet veel weet over de islam, zie je enkel het schaap dat geslacht wordt en kijk je niet naar de reden waarom. Op die manier worden er snel vooroordelen gevormd die onterecht zijn. Laatst aangepast door g*tte.jansen : 15th October 2013 om 15:50. |
|
|||
|
|||
Ik zou graag even puntje drie aanhalen. Het slachten van een schaap gebeurt inderdaad uit religieuze overtuigingen, maar toch stel ik mij hier vragen bij. Op verschillende plaatsen worden er 'slachtplaatsen' ter beschikking gesteld, zodat het feest kan doorgaan. Vanaf het moment dat hier een kleine vergoeding voor gevraagd wordt (die in mijn ogen niet meer dan terecht is, omdat het opbouwen van het 'feest' de staat enorm veel geld kost') keert het volk zich tegen zijn eigen traditie. Door het feit dat ze een bijdrage moeten leveren aan de stad of gemeente waar ze leven, zouden ze ineens van de eeuwen oude traditie afstappen. Ik begrijp natuurlijk dat niemand graag belastingen betaalt, maar het gaat hier slechts om een kleine bijdrage die ervoor zorgt dat de feesten kunnen doorgaan. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb enorm veel respect voor al de verschillende godsdiensten op onze wereld, maar iedereen moet zijn steentje bijdragen. Ik ben het wel eens met het feit dat de verschillende soorten godsdiensten meer ter sprake zouden moeten komen, zodat de mooie kanten met elkaar gedeeld kunnen worden. Ik ben er ook van overtuigd dat er op deze manier meer respect kan opgebracht worden voor de verschillende geloofsovertuigingen. Ook wil ik zeggen dat ik de naam 'slachtfeest' onterecht vindt. Het is een traditie die in eer gehouden moet worden. Het is een mooi aspect van hun geloof. Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 16th October 2013 om 11:39. |