|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
N-VA plaatst vraagtekens bij domeinscholen na 2016
N-VA heeft grote vragen bij de haalbaarheid van de zogenaamde domeinscholen. Dat bleek vanavond in Hooglede bij de eerste halte van de 'Onderwijsronde', waarin de partij haar toekomstplannen met het Vlaamse onderwijs uiteenzette. N-VA lichtte tegenover de achterban het masterplan toe dat de Vlaamse regering goedkeurde en benadrukte daarbij dat er geen 'brede eerste graad' komt en dat enkel de benaming van ASO, TSO en BSO verdwijnt.
"Ik heb ernstige vragen bij de domeinscholen", zei Vlaams parlementslid en onderwijsspecialist Kris Van Dijck dinsdagavond. "We kunnen toch onmogelijk gaan verwachten dat scholen in tijden van budgettaire krapte bijvoorbeeld gaan investeren in grote praktijkruimtes?" De domeinscholen maken deel uit van het masterplan onderwijs en houden in dat een school kan kiezen voor een bepaald domein, zoals wetenschap of economie, en daarin zowel de richtingen aanbiedt die aansluiting geven op het hoger onderwijs als de richtingen die rechtstreeks naar de arbeidsmarkt leiden. Het idee zou vanaf 2016 worden ingevoerd, na een grondige screening van de onderwijsinstellingen. "Maar scholen moeten vooral zelf kunnen beslissen hoe ze zich in de toekomst organiseren", vindt de partij. Het aanpassen van de structuur is volgens N-VA ook maar een klein deel van de strategie om ons onderwijs op niveau te houden. "Het optimaliseren van de structuur is maar één aspect. Niet belangrijker dan alle andere, integendeel zelfs", zei Vlaams viceminister-president Geert Bourgeois. Personeel N-VA maakte ook duidelijk te willen sleutelen aan de organisatie van het onderwijspersoneel. "Momenteel zijn 183.499 mensen aan de slag in het onderwijs. Dat is theoretisch één persoon voor elke zeven leerlingen, maar in de praktijk staan deze personen natuurlijk niet allemaal voor de klas", aldus Van Dijck. "We moeten goed nagaan of al deze mensen een zinvolle bijdrage leveren aan wat in de klas gebeurt." Ander opmerkelijk voorstel is de grondige hervorming van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB's). De medische verantwoordelijkheid van die centra moet volgens N-VA verhuizen naar het departement Welzijn, de oriëntatie zou beter netoverschrijdend verlopen en de leerlingenbegeleiding moet op school zelf gebeuren. Hoger onderwijs Wat het hoger onderwijs betreft, is er momenteel te veel flexibiliteit, vindt de partij. Studenten hebben te veel mogelijkheden om te combineren en vakken van het ene naar het andere jaar over te dragen, waardoor een correcte evaluatie in het gedrang komt. De Onderwijsronde van N-VA houdt de komende dagen en weken halt in alle Vlaamse provincies. bron: hln 8/10/13 mening: Een aanspreker voor een toekomstig leerkracht. Als je op de hoogte bent weet je waarschijnlijk wel dat ze het onderwijs willen aanpassen en het verschil in het begin van het middelbaar weg te doen. Er mag dan geen verschil zijn tussen TSO, BSO en ASO. Volgens de N-VA is dit onmogelijk omdat de scholen dan moeten gaan investeren in extra praktijkruimtes als ze die niet hebben. Ik geef hen volkomen gelijk. Ik vind het zoals nu perfect, iedereen kiest zijn richting die hij graag doet en zal niet geconfronteerd worden met een slimme of een iets minder slimme leerling in zijn klas. Wat mij vooral aansprak was het onderdeel hoger onderwijs. Dit is iets dat ik eerst niet wist, maar bij mij in de klas zitten vaak leerlingen van het 2e die nog vakken moeten doen in het eerste. Ik denk dat dit chaotisch is voor een docent en de leerling zelf. Het kan inderdaad de evaluatie in gedrang brengen, doordat je vaak lessen moet missen omdat, je die andere les op het zelfde moment moet volgen. Hier zijn ze iets te flexibel in. |