|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Pascal Smet lanceert zes beleidsgroepen voor lerarenopleidingen
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet heeft zes nieuwe beleidsgroepen de opdracht gegeven om maatregelen voor de lerarenopleidingen voor te bereiden zodat de volgende Vlaamse regering er onmiddellijk mee van start kan gaan. ‘Voor ons onderwijs is het essentieel dat leraars letterlijk meesters in hun vak zijn’, zegt Smet zaterdagmiddag.
De onderwijsspecialisten onder leiding van Gert Biesta, professor onderwijstheorie en -beleid aan de Universiteit van Luxemburg, formuleerden een reeks aanbevelingen om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te garanderen. Ze leggen vijf duidelijke pijnpunten bloot: de aanvangsbegeleiding voor starters, de voorbereiding op lesgeven in grootstedelijke context, differentiëren in de klas en diversiteit in de lerarenopleidingen. Naast de beleidsevaluatie zijn ook de resultaten van de visitaties van de specifieke lerarenopleidingen bekendgemaakt die in dezelfde lijn liggen. Zes werkgroepen ‘Na Allerheiligen starten we met vijf beleidsgroepen van specialisten rond evenveel thema’s die essentieel zijn voor de lerarenopleiding: de opleiders zelf, de instroom, de inhoud van de opleiding en uitstroom, de stage en de begeleiding van beginnende leraren’, legt Smet uit. ‘Wanneer de nieuwe beroepsprofielen voor de leraars er in januari zijn, start een zesde beleidsgroep over de toekomst van de Specifieke Lerarenopleidingen en de educatieve masters. Deze zes werkgroepen moeten de suggesties van de commissie-Biesta vertalen in concrete acties voor de nieuwe regering die meteen kan beslissen’, aldus Smet. Sinds de vorige hervorming van de lerarenopleiding, die pas vijf jaar geleden van start is gegaan, zijn nauwelijks twee generaties starters afgestudeerd. Deze opleidingen eerder opnieuw hervormen zou contraproductief geweest zijn, zegt de Vlaamse minister. Bron: De standaard 5/10 Mening Ik vind dit een goede actie van minister Pascal De Smet als het tot doel heeft de onderwijsefficiëntie te verbeteren. Ik ben akkoord dat leerkrachten beter gescreend moeten worden om te zien of ze daadwerkelijk bekwaam zijn om in het onderwijs te stappen. Het mag echter geen barričre zijn om in het onderwijs te stappen voor de gemotiveerde mensen. |