#1
|
|||
|
|||
Files waren nooit erger
Nog nooit eerder stonden we zo lang in de file als dit jaar. Dat blijkt uit cijfers die dSAvond bij het Vlaams Verkeerscentrum opvroeg. Sinds 2007 is de filezwaarte bijna verdubbeld. En mogelijk wordt het nog erger.
Ook cijfers van Touring Mobilis bevestigen dat het verkeer minder vlot verloopt dan de voorbije jaren. Zo was september 2013 de slechtste septembermaand ooit in het Belgische verkeer. Er stond in heel het land 8.108 km file, ruim 2.000 km meer dan vorig jaar in dezelfde maand. De belangrijkste verkeersaders van Vlaanderen slibben langzaam dicht, blijkt uit de gegevens van het Verkeerscentrum, die het aantal kilometers file verrekend met het aantal uren dat die files blijven staan. Op drie na scoort elke maand een filerecord in vergelijking met andere jaren. ‘Als de economie weer aantrekt, hebben we een groot probleem’, zegt transportspecialist Thierry Vanelslander van de Universiteit van Antwerpen in dSAvond. ‘Het grote probleem is dat we er niet in slagen de economische groei los te koppelen van een toename aan verkeersproblemen.’ Volgens hem is een verandering van mentaliteit nodig. ‘Als er ergens te veel auto’s rijden moet je mensen daarvan bewust maken en moet je met heffingen werken. Bron: De Standaard Mening:Dit artikel duidt aan dat ons wegennetwerk niet meer voldoet voor de automobilisten, elke dag opnieuw staat iedereen in de file. Een herstructurering van het wegennetwerk in Belgë zou nog geen al te slecht plan zijn! Er zullen dan ook maar meer mensen gebruik moeten maken van het openbaar vervoer en indien mogelijk te voet of met de fiets, dan doe je ook ineens iets aan je conditie |
#2
|
||||
|
||||
Verkeersinfarct Vlaanderen: recordaantal files in 2013
Verkeersinfarct Vlaanderen: recordaantal files in 2013
Uit cijfers die dSAvond opvroeg bij het Vlaamse Verkeerscentrum, blijkt dat 2013 tot nu toe een absoluut rampjaar is in het verkeer. Nooit eerder stonden we zo lang in de file als dit jaar. Sinds 2007 is de filezwaarte bijna verdubbeld. ‘Als de economie weer aantrekt, hebben we een groot probleem’, zegt transportspecialist Thierry Vanelslander (UA). Wie dagelijks onderweg is, heeft het allicht gemerkt: het gaat tegenwoordig nóg minder vlot in het verkeer dan de voorbije jaren. Dat gevoel wordt bevestigd door de cijfers van zowel het Vlaams Verkeerscentrum als van Touring Mobilis. Touring Mobilis – dat gps-gegevens van zo’n 300.000 auto’s verzamelt – becijferde dat september 2013 de slechtste septembermaand ooit was in het Belgische verkeer. Er stond in heel het land liefst 8.108 kilometer file, ruim 2.000 kilometer meer dan vorig jaar in dezelfde maand. De zwaarste dag was 10 september, met ‘s ochtends 304 kilometer file en ‘s avonds 253 kilometer. Volgens Danny Smagghe van Touring waren de ergste files te wijten aan regenweer en aan een reeks ongevallen, vaak met vrachtwagens. In augustus raakte bekend dat Antwerpen en Brussel op 1 en 2 staan op de ranglijst van steden met het ergste fileleed. We doen het nog slechter dan wereldsteden als Los Angeles, Milaan en Londen. Ook de cijfers van het Verkeerscentrum zijn deprimerend. De grafiek hierboven toont de zogeheten ‘filezwaarte’: het aantal kilometers file wordt door het Vlaams Verkeerscentrum verrekend met het aantal uren dat die files blijven staan. Uit die cijfers blijkt dat de belangrijkste verkeersaders van Vlaanderen stilaan dichtslibben. Nooit eerder stonden we zo lang in de file als dit jaar. Op drie na, scoort elke maand een filerecord in vergelijking met andere jaren. De tegenstelling met Nederland is groot. Daar kondigde het ANWB aan dat de filezwaarte nooit lager lag sinds de nieuwe metingen ook daar werden ingevoerd in 2007. Wat moeten we van de filecijfers denken? Thierry Vanelslander, de transportspecialist van de Universiteit van Antwerpen, vreest voor een verkeersinfarct in de nabije toekomst. Er zijn dan wel meerdere mogelijke oorzaken voor de stijgende files - Hajo Beeckman van het Vlaamse Verkeerscentrum ziet onder andere de toegenomen wegenwerken als mogelijke medeschuldige - de belangrijkste factor is volgens Vanelslander ‘de economie’. ‘Het grote probleem is dat we er niet in slagen om economische groei los te koppelen van een toename aan verkeersproblemen. In 2008 is het verkeer in Vlaanderen even teruggevallen (dat is de knik in de grafiek, red.). De oorzaak daarvan was de kredietcrisis: er waren minder personenwagens en vrachtwagens op de baan. Maar nu de economie licht aantrekt, komen we weer in de problemen.’ Dat belooft voor de komende jaren. ‘Uiteraard hoop ik dat de economie weer gaat groeien, maar voor het transport ziet het er dan niet goed uit. We hebben berekend dat één procent economische groei gelijkstaat aan een stijging van verkeer van 2 tot 3 procent. Dat is problematisch, natuurlijk.’ Hoe zit het met de capaciteit op onze wegen? Naderen we een verzadigingspunt? ‘Op sommige plekken en op sommige ogenblikken is dat al bereikt. Er zijn wegen waar op sommige momenten te veel wagens rijden, waar we vér boven de 100 procent capaciteit zitten. Bovendien merk je dat de kritische momenten in het verkeer toenemen. De verkeerspieken beginnen vroeger en eindigen later. De capaciteit van onze wegen heeft grenzen.’ Dus we moeten onze capaciteit uitbreiden? ‘Neen, absoluut niet. Als je een rijbaan bijlegt, zal die binnen de kortste keren vol auto’s rijden. Je kan niet even snel wegen aanleggen als dat er verkeer bijkomt. Wat we nodig hebben, is een verandering van mentaliteit. Als er ergens te veel auto’s rijden, moet je mensen daarvan bewust maken en moet je met heffingen werken. Er is geen andere oplossing. In 2016 wordt rekeningrijden voor vrachtwagens ingevoerd. Er komt ook een vignet voor personenwagens. En eigenlijk zou verkeer Europees gecoördineerd moeten worden. Het kan niet dat een product van Zweden aan Spanje moet worden geleverd, en dat daarvoor een vrachtwagen heel Europa door dendert.’ Staat uw pleidooi niet in contrast met de Vlaamse wens om de ‘logistieke hub’ van Europa te zijn? ‘Neen, dat hoeft niet zo te zijn. De vraag is: voor wie wil je dat logistieke centrum zijn? Toch niet voor vrachtwagens die ons land gewoon passeren, niets consumeren, niets leveren maar wel onze wegen stukrijden en files veroorzaken? Ze vervuilen, zijn lawaaierig en verspreiden uitlaatgassen. Dat kan niet blijven duren.’ Zijn er nog dossiers die cruciaal zijn om de druk van de ketel te halen? ‘Er zijn al heel wat initiatieven genomen door de Vlaamse regering om zogenaamde ‘missing links’ in ons verkeersnetwerk op te vullen en er zitten nog projecten in de pijplijn. Iedereen kent uiteraard de Oosterweelverbinding. Maar veel belangrijker is dat de mentaliteit van mensen verandert of dat ze die gedwongen veranderen.’ Hoeveel kosten die files ons? ‘Dat is zeer moeilijk te berekenen. Daarvoor zou je moeten analyseren hoe die file is samengesteld: auto’s? Vrachtwagens? Het enige cijfer waarmee we werken, is er één uit de transportsector. Daar geldt dat een vrachtwagen die één uur stilstaat, 50 euro kost.’ DSAvond, 03-10-2013 (Kristof Hoefkens)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |