![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Obama houdt nieuw pleidooi voor strengere wapenwet VS
Obama houdt nieuw pleidooi voor strengere wapenwet VS
De Amerikaanse president Barack Obama heeft zondag een nieuw pleidooi gehouden om de wapenwet in de Verenigde Staten strenger te maken. Hij lanceerde zijn oproep op een herdenkingsdienst ter ere van de slachtoffers van de dodelijke schietpartij begin vorige week op de Amerikaanse marinebasis in Washington. "Soms ben ik bang dat er berusting groeit dat dit soort van tragedies gewoon gebeuren. Dat dit soort van tragedies het nieuwe normaal zijn. We kunnen dat niet aanvaarden", aldus de president op de herdenkingsdienst voor de twaalf dodelijke slachtoffers. "Er is absoluut niets normaal aan een schietpartij waarbij mannen en vrouwen sneuvelen op de werkvloer." Vijfde schietpartij Obama herinnerde eraan dat het al de vijfde keer is sinds zijn presidentschap dat er een schietpartij gebeurde. De reden waarom dit soort van drama's meer in de VS voorkomen dan elders, heeft volgens hem te maken met de makkelijke toegang tot wapens. "Geen enkel ander ontwikkeld land heeft te maken met dit soort van geweld. Geen enkel", aldus de president. "In de VS is het doodsimpel om jezelf een wapen aan te schaffen." Connecticut Bij de dodelijke schietpartij eind vorig jaar in een basisschool in Connecticut, waarbij twintig kinderen en zes begeleiders om het leven kwamen, ijverde Obama al eens voor een strengere wapenwet. Maar zijn voorstellen werden toen door het Congres geblokkeerd. De president hoopt echter op een mentaliteitswijziging bij de Amerikanen zelf. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2002/Dossi...penwet-VS.dhtml (geraadpleegd op 2013-09-23) Eigen mening: Hoeveel gewonden en doden moeten er nog vallen voordat heel de Verenigde Staten inziet dat dit zo niet verder kan? Ik vind het schandalig dat het zo moeilijk is om de wapenwet te veranderen. Hier gaat het om mensenlevens. Ik kan maar niet begrijpen dat sommige mensen dit nog maar goed keuren dat je zo snel aan een wapen kan geraken. Ik ben zo blij dat Barack Obama hier zo ook over denkt en hoop dat hij zo snel mogelijk de wapenwet kan veranderen. |