![]() |
|
|||
|
|||
Login: aflevering 63
Ik zag woensdag op canvas het programma "Login". Het is een actuaprogramma dat verhalen verteld van mensen en gebeurtenissen over de hele wereld. Tijdens het bekijken hiervan moest ik toch wel even grote ogen trekken. Je kan de reportage zelf bekijken via onderstaande link.
http://www.canvas.be/programmas/log...221645#page_top Onderwerpen die aan bod kwamen in de reportage: Zuid-Korea kampt met een schoonheidsprobleem: plaatselijke popsterren worden er ingezet om plastische chirurgie te promoten, en dat lukt aardig. In Nederland zijn tientallen wereldwinkels uit de vereniging gestapt, omdat ze vinden dat die haar oorspronkelijke idealen overboord gegooid heeft. En kunnen we leven van wat een blog opbrengt? Originele titels/bronnen: - 'The K-Pop Effect' (SBS Australia) - 'Wil de echte wereldwinkel opstaan' (Nieuwsuur) - 'Le business des blogs' (Nuovo) Mening: In Zuid-Korea willen ze steeds meer op popsterren lijken. Dit is geen nieuw verschijnsel, over de hele wereld zijn er mensen die opkijken naar hun idool. Maar dat men plastische chirurgie promoot en ondergaat om allemaal op elkaar te lijken vind ik er zwaar over. Wie tegenwoordig in Korea beroemd wil worden, gaat onder het mes. Intussen gingen er al 1 op de 5 Zuid-Koreanen onder het mes. Er wonen zo'n 50 000 000 mensen in Zuid-Korea waarvan er dus 10 000 000 reeds geopereerd zijn. Dat vond ik verschrikkelijk veel! Over het algemeen laten vrouwen zich opereren, maar meer en meer mannen gaan ook onder het mes. Dat er reclame gemaakt wordt voor plastische chirurgie en ouders hun kinderen steunen, zelfs een plastische ingreep cadeau doen, om "mooier" te worden, deed me helemaal versteld staan. In België denken jongeren er ook aan om plastische chirurgie te laten uitvoeren, maar dit zou slechts een beperkte groep zijn. België zou op dat vlak dus goed scoren want in andere landen denken veel meer jongeren aan plastische chirurgie. Persoonlijk zou ikzelf nooit plastische chirurgie zonder reden laten uitvoeren. Als je bijvoorbeeld in je gezicht verbrand bent of een zwaar ongeluk tegenkomt waardoor je gezicht gereconstrueerd moet worden vind ik plastische chirurgie een goed ding. Maar om rimpeltjes te laten verwijderen of grotere ogen te krijgen of je je borsten wilt laten vergroten ben ik er niet mee eens. Wel vind ik dat ieder mens dit voor zich moet weten, ik zal niemand beoordelen op uiterlijk. In Nederland zijn leden van de wereldwinkelorganisatie uit de organisatie gestapt omdat ze vinden dat de idealen waarmee ze begonnen zijn, niet meer prefereren boven de winsten. Er worden in de reportage enkele "bewijzen" geleverd hiervoor. Ook bij dit onderwerp had ik mijn bedenkingen. Natuurlijk is de wereldwinkel ontstaan uit idealen maar we weten allemaal dat een winkel enkel kan blijven bestaan als er winsten gemaakt worden. Als er met deze winsten iets moois gerealiseerd wordt, vind ik dit niet meer als normaal. Dat enkele topmannen met hoge inkomens gaan lopen vind ik dan weer niet normaal. En het leven van een blog tot slot dan nog... Als je kan leven van je met een blog bezig te houden, goed voor jou dan. Zoniet, jammer. Meer bedenkingen had ik daar eigenlijk niet over. |