actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st May 2013, 03:21
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User

Azerbeidzjan hertelt stemmen Eurovisiesongfestival

De president van Azerbeidzjan, Ilham Alijev, heeft een hertelling bevolen van de stemmen van de Azerbeidzjaanse jury bij het jongste Eurovisiesongfestival. Hij wil laten onderzoeken hoe het komt dat het land geen punten gaf aan grote buur Rusland. Dat meldt de Britse nieuwszender BBC maandag op zijn website.
Het was de ambassadeur van Azerbeidzjan in Rusland, Polad Bulbuloglu, die het onderzoek en de hertelling naar buiten bracht. Volgens hem steunde een groot deel van de mensen die per sms hun stem uitbrachten, Rusland. 'Volgens deze gegevens had Rusland 10 punten moeten krijgen van Azerbeidzjan', zegt de ambassadeur.

Ook Camil Guliyev, het hoofd van de staatszender van Azerbeidzjan, zit verveeld met de zaak. 'We hopen van harte dat dit incident, mogelijk opgezet door bepaalde belangengroepen, geen schaduw zal werpen over de broederlijke relaties tussen het Russische en het Azerbeidzjaanse volk', stelde hij.

Azerbeidzjan eindigde zaterdag tweede op het Eurovisiesongfestival, achter winnares Emmelie de Forest ('Only Teardrops') uit Denemarken. De Azerbeidzjaanse inzending, Farid Mammadov met 'Hold me', kreeg 12 punten van Rusland. De Russische inzending (Dina Garipova met 'What if') eindigde, ondanks de nul punten uit Azerbeidzjan, op de vijfde plaats.

Azerbeidzjan probeert traditioneel goede relaties te onderhouden met Moskou, hoewel er in het verleden spanningen zijn geweest over energie.

Bron
De Standaard - 21/05/2013

eigen mening
Op zich vond ik dit artikel opmerkelijk genoeg om te posten. Het Eurosongfestival is dan ook hét grootste muzikale/culture evenement in Europa en buurlanden. Het feit dat er stemmen opnieuw moeten worden geteld heb ik dan ook nog nooit meegemaakt denk ik. Op zich niet uiterst spectaculair, maar het feit dat het tussen de buurlanden Rusland en Azerbeidzjan gaat maakt de zaak toch wel gevoeliger. Hopelijk zorgt een mogelijke fraude niet voor een knelpunt tussen de (tegenwoordig) goed bevriende landen.
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.