actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2013, 12:56
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Pinguins kunnen niet vliegen omdat ze te goed kunnen duiken

Het vraagstuk waarom pinguïns niet kunnen vliegen is misschien wel voor altijd opgelost. Dat meldt de Britse openbare omroep BBC. Wetenschappers geloven namelijk dat het feit dat de pinguïn uitstekend kan zwemmen en duiken hun het vermogen om te goed te kunnen vliegen gekost heeft.

Een vleugel die gebruikt wordt om te vliegen, kan blijkbaar niet even goed worden gebruikt om te duiken en te zwemmen. Dat blijkt uit de studie die gepubliceerd werd in het magazine Proceedings of the National Academy of Sciences. "Zoals veel mensen ben ik altijd geïnteresseerd geweest in pinguïns", legt professor John Speakman van de University of Aberdeen uit. "Telkens als ik hen fenomenale trektochten zag maken op het ijs, vroeg ik me af waarom ze die afstanden niet gewoon vlogen."

Eerder werd aangenomen dat de vogels het vliegen afleerden omdat ze geen vijanden hebben op de grond. Maar professor Speakman staat volledig achter de biomechanische hypothese. "Als een vogel vliegt of duikt, worden zijn vleugels op twee verschillende manieren gebruikt. Onze hypothese is dat er geen vleugels bestaan die beide dingen goed kunnen."

Bron: www.demorgen.be
Datum: 21/05/2013

Eigen mening:

Hoera voor de atheïsten! Dat we dit hebben kunnen ontdekken is toch weer een stap vooruit op het vlak van evolutieleer. Zulke studies helpen ons om de wereld rondom ons te leren begrijpen. Dieren evolueren naar wat ze het meeste nodig hebben in hun natuurlijke habitat. Dan is het ook logisch dat deze vleugels beter geschikt zijn om te duiken. Eigenlijk was dit een redelijk logische ontdekking, maar de bevestiging is er toch.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 21st May 2013 om 13:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.