|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Congo gaat grootste waterkrachtcentrale ter wereld bouwen
Congo wil in oktober 2015 beginnen bouwen aan de grootste waterkrachtcentrale ter wereld. Dat werd bekendgemaakt in Parijs. De centrale, die opgestart wordt in samenwerking met Zuid-Afrika, komt op de Congo-stroom ter hoogte van Inga.
‘Grand Inga’ zou op termijn 40.000 MW moeten produceren. De initiatiefnemers willen zo elektriciteit leveren aan de helft van het Afrikaanse continent. Op 7 maart ondertekenden Congo en Zuid-Afrika al een ontwerpverdrag rond samenwerking op vlak van energie. Met dat contract verbindt Zuid-Afrika zich er onder andere toe een groot deel van de elektriciteitsproductie van de nieuwe dam aan te kopen. Drie partijen hebben zich gemeld om de centrale te bouwen. Sinohydro en Three Gorges Corporation, uitbaters van de Chinese dam die momenteel de grootste ter wereld is, het Spaanse Actividades de Construccion y Servicios, Eurofinsa en AEE, en de Koreaans-Canadese groep Daewoo, Posco en SNC Lavalin. bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130519_00588313 Mening: Het lezen van dit artikel roept bij mij een dubbel gevoel op. Ik vind het zeer positief dat Congo, een zeer arm land, investeringen als deze kan doen. De waterkrachtcentrale, die 40.000 MW kan produceren, zal de economie goed doen. Hopelijk zal dit een 'keerpunt' zijn in het zware leven van de Afrikanen. Het zal in mijn ogen niet alleen werkgelegenheid creëren, maar het zal ook structuur bieden. Langs de andere kant vraag ik mezelf af hoeveel de wereld nog kan verdragen. Een waterkrachtcentrale zal vermoedelijk groene energie produceren, dus daar ligt het probleem niet echt. Ik vind dat alle armen delen van de wereld de kans moeten krijgen om te ontwikkelen. Net zoals ieder individu op deze wereld het recht zou moeten hebben om in normale en gezonde omstandigheden te leven. Het enige probleem zal de vergroting van de voetafdruk zijn. Indien iedereen een grotere voetafdruk krijgt, zal de wereld ineens heel wat meer afval, uitlaatgassen,... moeten verwerken. Ik denk persoonlijk dat dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Toch vind ik het zeer goed dat men geen kerncentrales zet, maar een waterkrachtcentrale. Dit wil hopelijk zeggen dat ze willen groeien als bevolking, maar op een ecologische manier!! Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 19th May 2013 om 17:32. |