|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Adolf Hitler is Meneertje Precies": heisa om 'infantiel' Brits onderwijs
"Adolf Hitler is Meneertje Precies": heisa om 'infantiel' Brits onderwijs
"Discussieopdracht: wat is de overeenkomst tussen Meneertje Precies en Adolf Hitler?" Deze vraag, met afbeeldingen van het nette personage uit de Meneer-boekjes van kinderboekenschrijver en illustrator Roger Hargreaves en 's werelds bekendste dictator, maakt deel uit van het lesmateriaal op sommige middelbare scholen in Engeland. Dit tot woede van de Britse minister van Onderwijs Michael Gove, die al jaren strijdt tegen de infantilisering van het onderwijs. Het gebruik van Mr. Men-personages om de Tweede Wereldoorlog beter te begrijpen is niet de enige klacht die de Conservatief Gove heeft. Hij hekelde ook het bestuderen van de Middeleeuwen aan de hand van een Disneyfilm als 'Robin Hood'. Volgens Gove, die Engelse taal en letterkunde heeft gestudeerd op Oxford, tast de verdomming ook het vak Engels aan. Met toestemming van hun docenten schuwen leerlingen steeds vaker de klassiekers van Charles Dickens en Thomas Hardy om zich te verdiepen in 'Lord of the Flies', dat voorheen geschikt werd bevonden voor basisscholieren. Gove uitte zijn klachten tijdens een toespraak op een privéschool in Brighton. Hij sprak over wat de socioloog Frank Furedi 'de cultuur van de lage verwachtingen' pleegt te noemen, waarbij leerlingen zelfs 'interactieve powerpoint-presentaties over welbekende, geanimeerde onderwaterpersonages als Nemo' mogen houden. Spottend vroeg Gove zich af wat de eminente Derde Rijk-deskundige Richard Evans ervan vindt dat de zwartste dagen uit de Duitse geschiedenis worden gereduceerd tot een ruzie tussen 'Meneertje Kietel en Meneertje Andersom'. Loopgravenoorlog Evans behoort tot de progressieve historici die kritiek hebben op Goves hervormingen van het geschiedenisonderwijs. De bewindsman wil dat leerlingen de Britse geschiedenis weer op chronologische wijze gaan bestuderen, compleet met jaartallen. Momenteel hanteren de scholen een curriculum waarin de wereldgeschiedenis op thematische en postmoderne wijze wordt behandeld. Critici hebben Goves plannen afgeserveerd als een veredelde pubquiz. Gove voert al jaren een loopgravenoorlog met de gevestigde belangen in het onderwijs. Veel docenten en onderwijskundigen zijn tegen de herinvoering van traditioneel onderwijs. Ook Goves plannen om een prestatieloon voor leraren in te voeren en zomervakanties te beperken, liggen gevoelig in het onderwijs. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...onderwijs.dhtml Commentaar: Ik vind het persoonlijk ook niet zo een goed idee om aan de hand van tekeningen/cartoon uit te leggen aan de leerlingen wat er allemaal is gebeurd tijdens de tweede wereldoorlog. Gaan de leerlingen de oorlog zo wel serieus nemen? Wordt de oorlog zo niet wat te simpel voorgesteld? Dit zijn enkele van de vragen die meteen bij me opkwamen. De leerlingen moeten naar mijn mening een zeer realistisch beeld krijgen van de oorlog. Zo dat ze precies weten wat er gebeurd is en er ook mee voor kunnen zorgen dat het niet meer zal gebeuren. Wel vind ik het overdreven om het niveau terug op te krikken door middel van een prestatieloon voor leraren. Wanneer het de bedoeling is om zo goed mogelijk te presteren als leerkracht zal dit ten koste gaan van de leerling. Deze zal niet meer persoonlijk worden benaderd en verder geholpen indien nodig. |