actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2013, 12:08
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Digitaal op piepjonge leeftijd

Digitaal op piepjonge leeftijd

Het is de periode van de communies en de lentefeesten. De communielijsten bij de speelgoedketens zijn goed gevuld, met een duidelijke tendens naar multimedia. Het is duidelijk: alles verandert razendsnel. Deredactie trok naar DreamLand in Zottegem (foto's), en ontsnapte niet aan de rage van de Skylanders.

Het is bij communielijsten zoals bij een trouwfeest of een geboorte: er wordt een lijst samengesteld met mogelijke geschenken waarna de "kopers" zelf kunnen kiezen wat ze eruit pikken.


VRT
Weet je als familielid niet wat kiezen uit zo’n lijst, die makkelijk 15 tot 20 items telt? Geen nood : "Bij zo’n communielijst stellen de kinderen een top 5 samen", zegt Greet Lazou (foto), zaakverantwoordelijke in Zottegem.

Multimedia en games doen het opvallend goed, maar er is meer dan de Nintendo DS en de Wii : "Een blijvend hot item is Lego en Playmobil. Daarnaast gaan jongens ook naar skateboarden, schiettuigjes en ook wel trampolines die vaak door mama en papa worden gekocht. Auto’s zijn wat minder in trek. Bij de meisjes is Topmodel een uitschieter (waarbij ze zelf kleren kunnen tekenen en als het ware ontwerpen in kleurboekcreaties, nvdr)."

Wie biedt meer?
Maar er is meer. De digitalisering sluipt zich een weg door het speelgoedaanbod, en voor een steeds jonger publiek. Een iPad iets voor tieners? Vergeet het maar. "De beginleeftijd zakt, nu ook naar 5- tot 6-jarigen en zelfs jonger." En dan zijn er nog de mp3’s en mp4’s. Greet neemt me mee naar de afdeling multimedia, en toont een tablet met felroze design voor jonge meisjes.


VRT
Wat verder hangt er een aangepaste koptelefoon, met een volumebegrenzer om gehoorschade te vermijden. Voor als papa en mama het lawaai even beu zijn. Fabrikanten spelen gretig in op het steeds jonger wordende doelpubliek, met allerlei accessoires.

Er bestaan nu zelfs al Hot Wheels mini-autootjes om op een tablet mee te rijden. En auto’s die op afstandsbediening rijden, kan je nu ook al multimediaal besturen met iPod, iPhone of iPad.

"Op je derde op een tablet"
"Binnen dit en 5 jaar zitten ook de allerkleinsten op iPad. Het moet een gat in de markt zijn, want de fabrikanten springen erop", zegt Greet. Of is het al zover ? « Schrik niet van de leeftijd : 3 jaar is geen uitzondering », vertelt Kim De Braekeleer, gerant van Fun in Ninove. "Zij zijn er snel mee weg. Je kan er pakweg puzzels op zetten, of een memospel of rekenspel."


VRT
De educatieve waarde lijkt de sleutel van het succes te zijn, want een tablet kan later ook nog op school dienen. Je kan er kinderboeken mee uploaden, of een app voor rekensommen. We denken even terug aan de begintijd van de gsm, toen we zelf met wat geluk een zware gsm met dikke antenne te pakken kregen. Een kleine revolutie toen, maar nu al lang een karikatuur.

Tegelijk lijken kinderen op een steeds vroegere leeftijd voor "volwassener" spullen te kiezen. Iets is sneller kinderachtig. "Wat kinderen 10 jaar geleden wilden, verschilt sterk van wat ze nu willen. Iets wat ze toen oké vonden, is nu al snel kinderachtig. Maar of dat een goede evolutie is ? Ik weet het niet", zegt Greet Lazou (foto: in een roze gang: dit is de meisjesafdeling).

Nostalgie in de speelgoedwinkel
We belanden ook onvermijdelijk bij de ietwat futuristische figuurtjes van Skylander, dé hype van het moment, weliswaar vooral bij jongens. Er bestaan verschillende figuurtjes die met de elementen te maken hebben zoals water en lucht. Urbain en Nellie zijn twee zestigers die een figuurtje komen kiezen voor hun kleinzoon die zijn communie viert. Terrafin meerbepaald. Ze vinden hem, maar de figuurtjes worden verkocht per drie, en de twee andere heeft hij misschien al. Een dilemma. Er wordt naar het thuisfront gebeld.


VRT
Urbain en Nellie wijden me in in de wereld van Skylanders. "De kinderen zijn slimmer dan wij. Denk maar niet dat het zomaar een figuurtje is. Onderaan zit een chip die je kan aansluiten op een console, en zo kan je op tv een spel spelen met dat figuurtje."

"Ik heb er zoveel, hoeveel heb jij er, gaat het dan op school", vertelt Nellie. Mannetjes met zwaarden, krijgers, stoere kerels. "In onze tijd maakten we zelf houten zwaarden," mijmert Urbain. "Ik kreeg een vliegtuigje dat ze voort moest duwen en dat dan vuur maakte." We projecteren het even door de teletijdmachine naar het heden. Een flight simulator op spelconsole misschien?

Bron: De redactie
Datum: 09/05/2013
Link: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nie_cadeaus_een

Eigen mening:
Dat er tijdens de periode van communiefeesten veel cadeautjes worden gekocht voor kinderen wist natuurlijk iedereen al. Dat er een lijst wordt gegeven wat het kind graag wil is ook nog vrij normaal. Maar wat er op deze lijst staat vind ik wel een beetje uit te hand aan het lopen. Tegenwoordig is het inderdaad zo dat jonge kinderen al mee zijn met de nieuwste technologieën. Maar is dit wel goed? Dat een kind van 5 of 3 jaar zit te spelen op een tablet of op een iPhone vind ik niet echt passen. Men zegt dat kinderen tegenwoordig passiever worden en meer overgewicht hebben. Ik denk dat dit zeker te wijten kan zijn aan deze technologie. Vroeger hoorde je op deze leeftijd nog te ravotten in de tuin. Nu spelen ze spelletjes op hun tablet. Dat er ook goede dingen verbonden zijn aan de tablet kan ik niet ontkennen. Er zullen inderdaad apps zijn zoals leren rekenen waarbij het kind op een spelende manier kan leren. Maar ik denk toch dat we eens moeten stilstaan bij dit fenomeen.

Laatst aangepast door J*rine.Storms : 9th May 2013 om 12:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2013, 18:16
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik schrik er niet van dat de beginleeftijd om naar een iPod, iPad enz. te verlangen daalt. De technologie gaat zo snel vooruit dat ze mij inhaalt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van al die nieuwe hypes. Ik moet vaak terugdenken aan wat ik vroeg voor mijn eerste en plechtige communie. Een nieuwe glijbaan voor in de tuin en een nieuwe fiets voor mijn plechtige communie. Een gsm kreeg ik op mijn dertiende zodat ik mijn ouders altijd iets kon laten weten mocht ik later thuiskomen dan normaal. Misschien moet ik de technologie wel proberen bij te houden, maar om driejarigen of vijfjarigen een tablet of iPad te schenken? Daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Ten eerste begrijp ik het wel dat kinderen zulke dingen zouden willen hebben. Overal wordt er reclame over gemaakt en tenslotte is er nog de druk om ergens bij te horen, zeker wanneer al je vriendjes wel een tablet hebben. Het wordt bijna als normaal geacht wanneer zulke jonge kinderen met deze dingen zitten te spelen. Net als mevr. Lazou betwijfel ik het of dit wel een goede evolutie is ...

Daarnaast horen kinderen mijns inziens nog altijd buiten te spelen, te ravotten, bunkers te bouwen met kussens, rond te fietsen op parcours ... zodat ze veel beweging hebben en al hun energie kwijt kunnen. Misschien is een tablet op educatief vlak wel handig, maar vroeger was dat er ook niet. Dan stel ik me vooral de vraag: is het dan allemaal wel nodig?

Ik ben me er dan ook van bewust dat tablets en dergelijke de toekomst zullen worden. Toch acht ik het belangrijk om hier kritisch tegenover te staan. Als volwassenen al verslaafd kunnen worden aan hun gadgets ...
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2013, 22:10
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Zelf ben ik zeer veel bezig op mijn laptop en ik zie het nut wel van de tablet, maar ik denk dat er voor kinderen jonger dan 10 toch zeker andere alternatieven te vinden zijn. Memospelletjes en puzzels kunnen ook perfect gebruikt worden zonder dat dit digitaal hoeft te zijn. Uiteraard leven we inderdaad in een consumptiemaatschappij en worden we dagelijks overspoeld door reclame. Toch vind ik dit geen positieve evolutie en de gevolgen kunnen onmogelijk worden ingeschat. Ik volg de mening van Raisa dat zo'n jonge kinderen buiten moeten spelen en ravotten en kampen bouwen ... Ondanks de ontelbare mogelijkheden van de technologie blijft dit belangrijk denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.