|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België
Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België
Met dertien jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen inwoners sterven naar verhouding nergens in West-Europa meer jonge mensen in het verkeer dan in België. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring, die voor een betere opleiding pleit. Touring kon de cijfers voor het jaar 2011 van de Europese Commissie over het aantal jonge verkeersdoden inkijken. België blijkt met 141 jonge verkeersslachtoffers (18-24 jaar) per jaar de derde laatste van alle Europese lidstaten. Dat is 16 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2011 (875). Zweden scoort het best, met 3 dodelijke slachtoffer per miljoen inwoners, gevolgd door Spanje, Malta en Nederland (telkens vijf slachtoffers). Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. ‘Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers.' Betere rijopleiding nodig De mobiliteitsorganisatie pleit bij de gewesten die daarvoor bevoegd worden voor een betere rijopleiding, want ‘een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft'. Naast de klassieke rijopleiding moet volgens Touring ook aandacht zijn voor ‘rijopvoeding'. ‘De opleiding zou in verschillende stappen moeten gebeuren, met eerst minstens zes maanden of 5.000 kilometer opleiding en vervolgens een voorlopig rijbewijs met beperkingen inzake tijdstippen en passagiers en zero tolerance ten aanzien van alcohol en drugs.' In de derde fase pleit Touring voor een training over het vermijden van risico's, het leren kennen van de eigen grenzen en het anticiperen op verkeerssituaties. Ook de sancties op roekeloos rijden moeten strenger. Om de extra trainingsuren te financieren, vraagt Touring dat 50 miljoen van het geïnde boetebedrag naar de rijopleiding van jongeren zou gaan. Bron: De Standaard, 21/04/2013, jvt Commentaar: Ik vind een zero tolerance een goed idee. Niet enkel voor jongeren maar voor iedereen. Het zal wel een dure kwestie worden om de opleiding verplicht en langer te maken. Dit gaat volgens mij bijdragen aan de uitsluiting van heel wat mensen. Mensen die net een tweedehands wagen kunnen betalen en ermee naar hun werk moeten zullen dan een dure opleiding moeten betalen en misschien niet meer op het werk geraken. Werk dichterbij huis is dan ook geen goede oplossing want dit is er vaak gewoon niet. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kon nergens in het artikel vinden of het hier gaat om jongeren die achter het stuur zitten of jongeren die bijvoorbeeld worden aangereden. Als het hier om beide gaat, vind ik niet dat jongeren die net beginnen met het autorijden "gestraft" moeten worden wanneer dit ook misschien aan volwassenen ligt. Bovendien denk ik dat veel jongeren hierdoor afgeschrikt worden om met de auto te rijden of juist andere manieren gaan zoeken om er makkelijker vanaf te komen.
Langs de andere kant vind ik dan ook wel dat er maatregelen genomen moeten worden, maar dan meer in de vorm van meer controles door de politie ofzo. |