actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th March 2013, 13:04
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User

Maryland schaft als achttiende Amerikaanse staat doodstraf af

De oostelijke staat Maryland heeft als achttiende staat in de Verenigde Staten de doodstraf afgeschaft. De Kamer van Volksvertegenwoordigers van de staat keurde de beslissing goed.
De goedkeuring was slechts een formaliteit. Het wetsvoorstel was van de hand van de Democratische gouverneur Martin O'Malley en in de Kamer hebben de Democraten een ruime meerderheid. Het voorstel was begin maart al goedgekeurd in de Senaat van Maryland. De gouverneur moet nu alleen nog zijn handtekening zetten onder de wet.

De doodstraf was sinds 1638 in voege in Maryland. De staat was toen nog een Britse kolonie. Sinds 2005 werd er geen enkele doodstraf meer uitgesproken of uitgevoerd, aldus het informatiecentrum over de doodstraf (Death Penalty Information Center, DPIC).

Toch bestaat er nog een theoretische kans dat er nog terdoodveroordeelden geëxecuteerd worden in de staat. De wet geldt immers alleen voor toekomstige veroordelingen en er zitten nog vijf gevangenen in ‘death row'. Hun lot ligt in handen van gouverneur O'Malley. ‘Aangezien hij aan de basis ligt van het wetsvoorstel, is de kans groot dat hij de executie van de vijf veroordeelden definitief annuleert door hun straf om te zetten in een levenslange gevangenisstraf', stelde het DPIC eerder al.

Connecticut was vorig jaar de zeventiende van de vijftig Amerikaanse staten die de doodstraf afschafte. Het DPIC telde toen wel 29 staten die officieel of feitelijk geen terdoodveroordeelden meer terechtstellen.

Bron: Standaard.be

Mening: Ik ben enorm blij dat dit weer een staat is die de doodstraf laat vallen. Dit brengt ons tenslotte weer een stap dichter naar het naleven van de universele verklaring van de rechten van de mens. Ik kan dan ook enkel hopen dat met deze actie, andere staten ook zullen beseffen dat de doodstraf niet deugd.
De doodstraf mag in mijn ogen dan ook geen straf genoemd worden: uit een straf moet je iets leren, maar uit de doodstraf valt weinig te leren. Net daarom dat ik er zo tegen ben.
Met citaat antwoorden
Oud 20th April 2013, 14:38
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User

Maryland schaft als achttiende Amerikaanse staat doodstraf af

Net zoals Ben Vervoort ben ik blij bij het lezen van dit artikel. Ik geloof erin dat véél mensen onschuldig deze straf krijgen. Gelukkig is dit al sinds 2005 niet meer het geval voor de inwoners van Maryland, waar er sinds 2005 geen doodstraffen meer werden uitgevoerd. Dat dit uiteindelijk ook echt uitgesproken is en een wet rond gemaakt is, geeft natuurlijk zekerheid. Net zoals Ben zegt, moeten mensen bij een straf kunnen leren uit hun fouten. De doodstraf geeft hen die kans niet. Ik wil niet zeggen dat iedereen een tweede kans verdient, maar de meesten toch wel.
Met citaat antwoorden
Oud 20th April 2013, 14:59
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User

Ik ben ook akkoord dat het een vooruitgang is dat de staat Maryland de doodstraf hebben afgeschaft. Niet alleen voor de onschuldigen, maar ook voor diegene die echt tot de doodstraf veroordeeld worden. Meestal moeten zij jaren wachten tot deze echt voltrokken wordt. Ik hoop dat de straf van de vijf terdoodveroordeelden omgezet wordt naar een levenslange gevangenisstraf. Ik hoop ook dat de families van de slachtoffers en de slachtoffers van deze criminelen hier vrede mee kunnen vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:20.