actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th April 2013, 13:47
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User

Artsen kunnen pijn waarnemen op hersenscan

Wetenschappers hebben gisteren een onderzoek gepubliceerd waarin ze beweren dat ze pijn kunnen waarnemen op hersenscans. Bovendien kunnen ze de intensiteit van de pijn beoordelen, en ook of de pijn wordt verlicht na het gebruik van pijnstillers.

Het Amerikaanse onderzoek, gedaan aan de universiteit van Colorado, is gepubliceerd in de New England Journal of Medicine. Hoewel het zich nog in een vroeg stadium bevindt, zou het de deur openen naar vele mogelijkheden. Zo zou pijn bij baby's of dementerenden kunnen worden waargenomen.

Leider van het onderzoek, neurowetenschapper Tor Wager: "Veel mensen die lijden aan chronische pijn, worden niet altijd geloofd. Dit is voor ons een manier om die twijfel uit te sluiten."

Vooralsnog is alleen pijn waargenomen die werd gevoeld via de huid, zoals hitte op een arm. Meer onderzoek zal moeten worden gedaan op de meest voorkomende pijnen, zoals hoofdpijn, rugpijn en pijn wegens ziektes.

Volgens de onderzoekers is pijn de belangrijkste aanleiding voor een bezoek aan de huisarts.

Bron: De Morgen, 11/04/2013, http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...ersenscan.dhtml

Commentaar:
Wanneer uit verder onderzoek blijkt dat ze ook de meest voorkomende pijnen kunnen waarnemen, denk ik dat dit een zeer efficiënt gegeven is. Ik denk dat dit geen meerwaarde heeft voor mensen die wel gewoon kunnen vertellen waar ze pijn hebben en wat ze voelen. Maar zoals het artikel al heeft aangegeven, denk ik dat dit wel efficiënt is voor de mensen die dit niet aan ons kunnen vertellen. Zo kunnen we dan vaststellen of deze mensen pijn hebben en misschien zelfs waar ze pijn hebben. Ik denk wel dat dit nog verder moet onderzocht worden dan het onderzoek wat nu is gedaan. Zo kunnen we misschien in de toekomst mensen helpen die we nu niet zo goed kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
Oud 12th April 2013, 19:42
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User

In mijn ogen is dit onderzoek en dit gegeven voor iedereen een meerwaarde. Zo kunnen dokters nagaan of de patiënten wel de waarheid spreken... Bovendien zou het ook een doorbraak zijn voor mensen die niet meer kunnen spreken. In mijn familie heb ik dit voorgehad. Hij kon niet meer zeggen of hij pijn had of niet, aan zijn gezichtsuitdrukking kon je zien dat hij afzag, maar wanneer was de dosis wel goed... Kortom, ik word heel gelukkig als ik dit bericht lees.
Met citaat antwoorden
Oud 13th April 2013, 11:59
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User

Ik denk dat dit, buiten voor mensen die niet kunnen communiceren, ook belangrijk is voor mensen die nog wel kunnen spreken. In het artikel werden al mensen met chronische pijn vernoemd, maar ook mensen met psychosomatische pijn. Deze mensen voelen wel effectief pijn, maar dokters vinden geen lichamelijk letsel. Ze worden vaak niet au serieux genomen en bestempeld als mensen die aandacht zoeken. Maar ze voelen dus wel degelijk die pijn! Voor hen kan het dus erg belangrijk zijn om de pijn via een scan te kunnen 'bewijzen'. Dus in dit opzicht vind ik het ook een belangrijke ontwikkeling voor mensen die wel kunnen spreken.
Met citaat antwoorden
Oud 13th April 2013, 13:17
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User

Iedere mens ervaart pijn niet steeds op dezelfde manier. Via hersenscans zou men nu pijn, en de intensiteit ervan, kunnen waarnemen. Op die manier kan de begeleidende arts aftasten hoe de behandeling moet worden ingesteld. Wanneer men dan ook nog kan zien of de toegepaste behandeling al dan niet aanslaat, dan denk ik dat (zoals hieronder reeds werd vermeld) dit inderdaad wel een oplossing zou kunnen zijn voor mensen met bijvoorbeeld psychomatische pijn. Desalniettemin moet de behandelende arts wel de eindverantwoordelijke blijven. Hij zal de knopen moeten doorhakken, maar alles wat hem constructief kan helpen in zijn zoektocht naar de juiste diagnose is natuurlijk heel goed.

Laatst aangepast door Thomas.Schellekens : 13th April 2013 om 14:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50.