actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th February 2013, 15:05
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Zonnepanelen Nederlandse firma verdragen niet te veel zon

BRUSSEL - Voor zonnepanelen van het failliete bedrijf Scheuten Solar schijnt de zon best niet te fel. Er is een kans dat ze dan in brand vliegen. Dat gebeurde inmiddels vijftien keer en Nederlanders wordt gevraagd om hun panelen af te koppelen. Ook in Vlaanderen zijn er tal van daken bezet met de panelen, schrijft De Morgen.

Het Nederlandse bedrijf Scheuten Solar had moeten melden dat er mogelijk branden waren ontstaan door zijn zonnepanelen, maar heeft dat niet gedaan. Pas nadat de Venlose fabrikant vorig jaar failliet was gegaan, stelde de curator de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) op de hoogte. Die heeft dinsdag met een advertentie in De Volkskrant het publiek gewaarschuwd en gevraagd om de panelen meteen uit te schakelen.

Het is niet bekend hoe lang Scheuten Solar al wist van de branden, zei een NVWA-woordvoerder dinsdag tegen het Nederlandse persbureau ANP.

‘De curator van het bedrijf heeft ons op de hoogte gebracht van de problemen', zegt Roel Vincken van de NVWA. De curator werd, na het faillissement van de firma, immers overspoeld met schadeclaims. Ruim duizend claims gaan over de stroomkastjes die bevestigd zijn aan de zonnepanelen. Die hebben de neiging om oververhit te geraken en in het slechtste geval brand te veroorzaken.

Scheuten Solar uit Venlo verkocht in heel Europa ongeveer 650.000 zonnepanelen.

‘In Nederland zouden er zo 15.000 panelen zijn geïnstalleerd', zegt Vincken in De Morgen. ‘Voor Vlaanderen heb ik geen idee.' De curator laat wel weten dat er in ieder geval schadeclaims vanuit België binnengekomen zijn. In Vlaanderen behoorde het bedrijf tot de middenmoot.

‘Vooral in het Limburgse hadden ze wel wat klanten, zeker bij bedrijven. Maar niet alle zonnepanelen die ze installeerden, waren van eigen makelij', zegt Alex Polfliet van sectororganisatie PV Vlaanderen.

Ook in Duitsland, Frankrijk en Italië zijn branden toegeschreven aan de panelen van Scheuten Solar.

Bron: De Standaard, dinsdag 19 februari 2013

Mening: Dit is wat mij een beetje bang maakt voor zonnepanelen. Het lijkt mij zo’n technisch en gecompliceerd proces om van zon energie te maken, dat er altijd wel iets mis kan lopen. Blijkbaar zijn er dus voor heel wat zonnepanelen (650.000?!) een gevaar voor brand. Dit zal waarschijnlijk niet bij alle soorten en merken van zonnepanelen zo zijn, maar ik maak er me toch zorgen over. Is er wel voldoende studie gedaan naar de veiligheid van zonnepanelen? Een andere belangrijke vraag die ik me vaak stel is wat men met deze zonnepanelen doet als ze niet meer werken. Kennelijk bevatten ze veel schadelijke stoffen die zelfs kankerverwekkend zijn en schadelijk zijn voor het milieu. Is deze vorm van groene energie wel zo groen als men laat uitschijnen denk ik dan? Bijkomend het probleem met de branden blijf ik toch kritisch tegenover zonnepanelen…
Met citaat antwoorden
Oud 19th February 2013, 17:57
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User

Dit vind ik er eerlijk gezegd echt overgaan. Telkens probeert onze maatschappij mensen te overtuigen om zonnepanelen aan te kopen. Dit zou op lange termijn beter zijn en ecologisch gezien is dit ook zo maar vooraleer mensen hun spaarrekening moeten plunderen vind ik wel dat ze goede kwaliteit moeten leveren. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat er iets mis kan gaan, maar 15 keer dat zonnepanelen in brand schieten is toch wel wat te veel van het goede. Zeker de reden waarom. Het is toch net de bedoeling dat zonnepanelen veel zon gaan opvangen om dit zo te kunnen overzetten in energie? Als ze 'teveel' zon niet aankunnen dan is er toch wel degelijk iets mis.
Dit is weer een voorbeeld om aan te tonen dat onze maatschappij vooral consumptie gericht is. Alles moet maar snel gaan en zo gaat de kwaliteit verloren.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:12.