|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Grote meerderheid Belgen kan niet helpen bij ongeval
Grote meerderheid Belgen kan niet helpen bij ongeval
De kennis van de Belgen over het toepassen van eerste hulp bij ongevallen is ondermaats. Uit een enquête van Touring en het Rode Kruis blijkt dat slechts 14 procent van de Belgen weet welke stappen je moet volgen en dat slechts 13 procent hartmassage kan toepassen. Ruim een derde van de ondervraagden kende het internationale noodnummer 112 niet. De enquête is een initiatief van de Internationale Automobielfederatie FIA en werd tegelijk uitgevoerd in 14 Europese lidstaten. Touring stond, in samenwerking met het Rode Kruis, in voor het Belgische luik. De deelnemers aan de enquête kregen acht vragen en twee praktijkoefeningen voorgeschoteld. De helft van de ondervraagde Belgen heeft nog nooit een EHBO cursus gevolgd. Op de vraag over hoe een bloedend slachtoffer te helpen antwoordt slechts 12,9 procent van de Belgen juist. "Ons land zit steeds achteraan in het peloton als men de resultaten bekijkt", aldus Touring. "Deze povere Belgische score is een argument om te evalueren of een EHBO-cursus niet kan worden opgenomen in de rijopleiding. Het Rode Kruis moet ook de middelen krijgen om aan zoveel mogelijk kandidaten een training te kunnen bieden en dit aan een aanvaardbare prijs". bron: De Morgen, 20/03/13 Het is vrij verontrustend te weten dat maar zo weinig mensen weten wat te doen bij een ongeval. Spijtig genoeg moet ik bekennen dat ik het zelf ook niet goed weet. Het is een feit dat er te losjes word omgesprongen met het geven van EHBO-cursussen . Zo heb ik in mijn secundaire school maar twee keer een korte les gehad over wat te doen bij ongevallen en hoe iemand the reanimeren. Daar herinner je je na een tijdje niets meer van natuurlijk. Ik denk dat hier ook nog eens het feit bij komt kijken dat de regels voor reanimatie al verandert zijn in 2006, wat ook wel eens voor verwarring kan zorgen. Ergens kan ik dus wel verstaan dat er zoveel mensen zijn die niet weten hoe ze correct moeten handelen bij een ongeval. Dat een derde echter het noodnummer 112 niet kennen vind ik wel choquerend. Het is een simpel nummer om te onthouden en het zou je leven of dat van iemand anders wel eens kunnen redden. Ik betwijfel of het idee van Touring om de EHBO-cursus in de rijopleiding op te nemen, wel zal werken. Het kan zijn dat vele mensen het gewoon na een tijd zullen vergeten aangezien ze er niet constant mee bezig zijn. Het is echter wel al een stap in de goede richting en als het er voor zorgt dat er een klein percentage is dat vanaf nu wel weet wat te doen, heeft het zijn nut gehad. |
#2
|
|||
|
|||
De meesten onder ons zouden geen medische hulp kunnen verlenen als er een ongeluk is gebeurd. Aangezien er zich jammergenoeg geregeld accidenten voordoen op onze wegen, vind ik het toch wel belangrijk dat er snel gehandeld kan worden. Voor de slachtoffers telt vaak elke seconde. Je kan natuurlijk niet verwachten dat iedereen evenveel weet dan dokters, maar men moet toch weten wat te doen om voor de 'eerste veiligheid' te zorgen. Al is het maar zorgen voor een veilige omgeving, ervoor zorgen dat het slachtoffer in een veilige positie ligt en de hulpdiensten verwittigen. Dan zou het natuurlijk ook mooi zijn als iedereen ook een hartmassage zou kunnen uitvoeren. Ik vind het een zeer goed initiatief dat men ook enige EHBO wil aanbieden bij de rijopleiding. Op deze manier kunnen vele mensenlevens gered worden. Deze EHBO kan tevens altijd toegepast worden (niet enkel op de baan).
|
#3
|
|||
|
|||
Zelf verschiet ik niet echt van dit artikel. Er wordt in ons land gewoonweg te weinig aandacht geboden aan EHBO.
In mijn ogen zou het een goed idee zijn om op termijn een cursus EHBO te verwerken in de rijopleiding. Het zou zelfs geen slecht idee zijn om dit zelfs te verwerken in het theoretisch en/of praktisch rijexamen. Op deze manier kan men in de toekomst heel wat dodelijke gevallen voorkomen. Het is vanzelfsprekend dat iedere burger zo snel mogelijk wil geholpen worden bij een ongeval. Er zal in de toekomst dus zeker iets moeten veranderen. |
#4
|
|||
|
|||
Normaal gezien zit er bij het theoretisch gedeelte van het rijexamen ook een hoofdstuk over EHBO, alleen is het dan jammer dat de technieken die daarin staat verouderd zijn, en dus niet optimaal helpen.
Ik ben er dus grote voorstander van om algemene lessen EHBO bij rijexamens nog te verbeteren, en indien nodig zelfs in het praktijkgedeelte te vragen. |