#1
|
|||
|
|||
Leerlingen raken overwerkt
De werkdruk bij leerlingen wordt té groot. "Sommigen komen hun huis niet meer uit omdat ze te veel huistaken hebben", zegt Lyle Muns, de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel, vandaag in de Corelio-kranten.
"Het aantal taken neemt jaar na jaar toe", aldus Muls. "We moeten kennis opbouwen, maar ook competenties, waaronder sociale vaardigheden. Er wordt almaar meer verwacht. Ons rugzakje wordt almaar zwaarder." Vlaamse jongeren zitten tussen zeven en veertien jaar 7.100 uren op de schoolbanken, zo leren OESO-cijfers. Finnen zitten 5.700 uren op school, maar scoren veel beter. Verder hebben 15-jarigen in ons land gemiddeld 6,1 uren huiswerk per week. Finnen komen er vanaf met 3,7 uren, de Japanners met 3,8 uren. De Vlaamse Scholierenkoepel wil nu werk maken van het inperken van de werkdruk. Het thema staat vandaag bovenaan op de agenda tijdens een 'inspraakdag' in het Vlaams Parlement. Bron: www.hln.be - 8/03/2013 - http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...overwerkt.dhtml Eigen mening: Ik denk dat dit artikel voor ons als leerkrachten in spe zeker stof tot nadenken biedt. Ik vind dat er een zeker overleg tussen leerkrachten moet plaatsvinden wat betreft het plannen van grote testen. Ik herinner me zelf nog uit mijn middelbare schooltijd dat leerkrachten soms geen rekening hielden met het vele werk dat we soms hadden. Zes grote herhalingstoetsen op twee dagen tijd was vaak de gang van zaken. Toch ben ik daar zeker geen voorstander van. Mijn jongere zus zit in het derde middelbaar en ik schrik ervan hoe hard zij moet werken buiten de schooluren, hoewel zij iemand is die toch snel in staat is om leerstof te verwerken. Daar komt nog eens bij dat ze gitaar speelt en atletiek doet. Toch vind ik niet dat ze haar hobby’s opzij moet schuiven omdat ze te veel werk voor school heeft. Aangezien jongeren al lang genoeg stil moeten zitten achter de schoolbanken moeten ze de kans krijgen om zich te ontspannen in hun vrije tijd. Daarnaast moeten ze de kans krijgen zich ook op sociaal gebied te ontwikkelen en dat kan niet als je constant achter je boeken moet kruipen. Ik zeg niet dat het opleggen van taken en toetsen slecht is, integendeel. Maar toch denk ik dat er een beter overleg moet zijn tussen leerkrachten onderling, zodat leerlingen er niet aan ten onder gaan. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben van mening dat huiswerk niet meteen veel bijdraagt aan de ontwikkeling van een leerling. Volgens mij is het al een hele prestatie als leerlingen 7 of 8 uren kunnen opletten en meewerken in de klas. Wanneer de werkdruk te hoog wordt, bestaat de kans dat jongeren schoolmoe worden. Hierdoor geraken ze mogelijk niet waar ze normaal wel zouden geraken. Geen huiswerk zou voor deze leerlingen het verschil kunnen maken.
In het onderwijs is er te veel sprake van productevaluatie. Dat vind ik een spijtige zaak. Het lokt hopen huiswerk uit en uiteindelijk zijn tests, herhalingen,... nog geen objectieve weergave van de capaciteiten van leerlingen. Ik pleit dus voor meer procesevaluatie en minder huiswerk. |