![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Mannen echt zieker van griep dan vrouwen
Mannen echt zieker van griep dan vrouwen
Nu wetenschappelijk onderzocht Mannen hebben echt meer last van de griep, bewijst wetenschappelijk onderzoek van een vrouwelijke onderzoeker. Een wetenschapper van Durham University in Engeland heeft het onderzocht: de ‘mannengriep' bestaat inderdaad. Mannen met griep voelen zich werkelijk slechter dan vrouwen, omdat ze extra temperatuurreceptoren hebben in de hersenen en zo meer koorts maken. Het cliché wil dat mannen zich gedragen als zielenpoten als ze zich wat minder voelen. Kreunend en steunend liggen ze op de bank, ze zijn ‘nog nooit zó ziek' geweest. Aanstellerij? Toch niet, zegt neurologe Amanda Ellison. ‘Jongens en meisjes reageren op dezelfde manier op een ziekte, maar dat verandert als ze ouder worden.' Grote schuldige is testosteron, het mannelijk hormoon. Tijdens de puberteit vergroot het testosterongebied in de mannelijke hersenen, waardoor ook de hoeveelheid temperatuurreceptoren in het brein groeit. Gevolg: een man wordt vatbaarder voor griepsymptomen. ‘Wanneer je ziek bent, verhoogt je temperatuur om het virus te bestrijden. Maar omdat mannen meer van die receptoren hebben in hun brein, maken ze meer koorts aan. Dus als mannen klagen dat ze zich slecht voelen, zouden ze best wel eens gelijk kunnen hebben', legt Ellison uit. Controversiële theorie Eerder onderzoek uit 2009 voerde ook al een bewijs aan voor de ‘mannengriep'. Toen werden de resultaten afgedaan als ‘niet sluitend' omdat het onderzoek was uitgevoerd op muizen. Ellison echter kwam tot haar conclusie na het bestuderen van menselijke hersenen. ‘Ik weet dat mijn theorie controversieel is', zegt Ellison nog. ‘Maar ik gooi hem gewoon de wereld in, zodat het debat op gang kan komen. Dit is een van de mogelijke oorzaken waarom mannen zich slechter voelen dan vrouwen als ze ziek zijn.' Ellison legt haar theorie uit in haar boek Getting your head around the brain , een boek dat de verschillen tussen mannen en vrouwen probeert uit te leggen aan de hand van hun hersenen. Datum: zondag 27 januari 2013 Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...130126_00447265 Mening: Ik dacht juist dat vrouwen overdreven als ze ziek waren. Ok, blijkbaar zijn het de mannen dus. Ikzelf ben al jaren niet meer echt 'ziek' geweest, dus ik heb van die griep nog weinig ervaren. Ik had niet verwacht dat er dus echt een 'mannengriep' bestond en dat dit fenomeen te wijten is aan ons mannelijk hormoon. Mannen spelen (met uitzondering de meeste voetballers) geen komedie. Gelukkig is mannengriep niet zo erg dat de wereld vergaat. |