#1
|
|||
|
|||
NMBS wijzigt dienstregeling
NMBS wijzigt dienstregeling
BRUSSEL - De NMBS wijzigt haar dienstregeling vanaf zondag. De aanpassingen houden rekening met wijzigingen van het internationale treinverkeer en met infrastructuurwerken. Positief nieuws valt er te rapen op de lijn Antwerpen-Brussels Airport en in Limburg, waar de stations Beringen en Zonhoven weer opengaan. Tussen Antwerpen en de nationale luchthaven wordt het aantal rechtstreekse verbindingen op weekdagen verdubbeld tot twee per uur, een gevolg van de Diabolotunnel. De eerste rechtstreekse trein zal ook veel vroeger vertrekken (4.40 uur in plaats van 6.42 uur) en de laatste trein naar Antwerpen vertrekt om 23.46 uur, in plaats van 21.44 uur. In Limburg worden op de lijn Mol-Hasselt de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropend. Hierdoor wijzigt de dienstregeling tussen Antwerpen en Hasselt licht, met een 6 minuten langere reistijd. Daarnaast zijn er nog een aantal aanpassingen als gevolg van infrastructuurwerken of van wijzigingen in het internationale verkeer. Zo worden op de lijn Antwerpen-Noorderkempen twee IR-treinen per dag geschrapt om inspectie van het HST-netwerk mogelijk te maken. De IR-trein Antwerpen-Brussel stopt niet langer in Mortsel-Oude God om conflicten met het internationale verkeer te vermijden. 170 treinen afgeschaft De NMBS schaft daarnaast, in het kader van een breder financieel herstelplan, 170 binnenlandse treinen en 23 grensoverschrijdende treinen af. Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) ziet positieve en negatieve punten in de vernieuwde dienstregeling van de NMBS. Het grootste punt van kritiek is het afschaffen van 170 vroege en late treinen, soms zonder alternatief, en het afschaffen van de intercity naar Nederland. Mening: Aangezien ik een pendelaar ben die dagelijks 'op en af' gaat naar school, zijn deze uren vrij vervelend. Ik was tevreden met de uren die er waren, de verbinding tussen Mol en Vorselaar was uitstekend. Nu zal de verbinding iets vervelender worden. 's Ochtends zal ik vroeger uit mijn bed moeten met als gevolg langer wachten op mijn bus in Herentals. Zeer vervelend, vooral in de winter. Voor enkele pendelaars zal de vernieuwde dienstregeling in hun voordeel spelen, maar voor de Mollenaars absoluut niet. Lang leve mutsen, sjaals en handschoenen! |