actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st December 2012, 19:48
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User

Sociale media op de werkvloer: 'We hebben nood aan meer regels'

Sociale media op de werkvloer: 'We hebben nood aan meer regels'
zaterdag 01 december 2012, 09u00

Een Nederlandse werknemer van Blokker werd ontslagen nadat hij zijn werkgever op Facebook ‘hoerestumperd’ had genoemd. Een Zwitserse werkneemster onderging hetzelfde lot nadat haar baas te weten kwam dat ze zich tijdens haar ziekteverlof amuseerde met Facebook. ‘We hebben dringend een deontologische code nodig’, zegt Pierre Schaubroeck van het Instituut voor Bedrijfsjuristen (IBJ).’
Socialenetwerksites zoals Facebook, Twitter en Linkedin worden alsmaar belangrijker in het leven. Via smartphones en tablets zijn we haast continu online en krijgen we meer dan ooit de kans om te communiceren.
Maar voorbeelden uit de praktijk maken duidelijk dat een verkeerd gebruik van sociale media verstrekkende gevolgen voor zowel werknemer als werkgever kan hebben. Vorig jaar werd een hoger kaderlid van een Leuvens technologiebedrijf ontslagen nadat hij zijn gal spuwde op Facebook over de werking van zijn bedrijf. Een Nederlandse werknemer van Blokker werd aan de deur gezet nadat hij zijn werkgever had beledigd op Facebook met onder meer het woord ‘hoerestumperd’. In Zwitserland heeft een verzekeraar een zieke werkneemster ontslagen omdat ze zich thuis met Facebook amuseerde, terwijl ze tegen haar baas zei dat ze door migraine niet met een computer kon werken.

Vaak verboden
Het Instituut voor Bedrijfsjuristen (IBJ) beveelt aan dat werkgevers duidelijke regels zouden opstellen van wat kan en niet kan met sociale media op de werkvloer. ‘Vandaag staat de wetgeving voor het gebruik van sociale media nog in zijn kinderschoenen’, legt voorzitter Pierre Schaubroeck uit. ‘Het is dansen op een slappe koord. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de bedrijfsleiders het heft zelf in handen nemen en duidelijke regels opstellen, in samenwerking met hun bedrijfsjuristen. Die regels moeten ook vermeld worden in het arbeidsreglement. Zo weet iedereen in het bedrijf waar hij aan toe is. We staan zeker niet negatief tegenover sociale media, laat dat duidelijk zijn. Maar we moeten er wel verstandig mee omgaan om blunders te vermijden. Het is een fantastisch communicatiemiddel maar het kan grote gevolgen hebben voor zowel de werknemer als het imago van het bedrijf.’

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121130_086

Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om duidelijke regels op te stellen in verband met het gebruik van sociale media en de relatie hiervan tot het werk. Op die manier weten werknemers wat wel en niet kan. Dit is vaak nog onduidelijk.
Daarnaast vind ik ook dat men zelf het besef zou moeten hebben dat men voorzichtig met sociale media moet omspringen. Uit de situaties die in het artikel beschreven worden blijkt duidelijk dat er nog steeds mensen zijn die niet beseffen dat wat ze via de sociale netwerksites doen, gevolgen kan hebben in het 'echte' leven. Hieruit kunnen we afleiden dat het toch nog nodig is om volwassenen hierover in te lichten. Daarnaast kunnen we ons ook de vraag stellen hoe het met de kinderen zit, als zelf volwassenen niet goed weten hoe ze met sociale netwerksites moeten omgaan...
Met citaat antwoorden
Oud 2nd December 2012, 10:46
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User

Dit vind ik nu echt eens een goed idee! Ik denk dat er DRINGEND nood is aan regels in verband met sociale media op de werkvloer. Langs de andere kant ben ik ook akkoord met wat Liesanne reeds aanhaalde. Eigenlijk is het erg dat zulke regels moeten worden opgesteld. Volwassenen zouden zelf in staat moeten zijn om te bepalen wat wel en niet kan. Ik ben soms wel een beetje bang voor deze evolutie. Waar gaat het uiteindelijk eindigen met die sociale media? Waar gaat het stoppen? Ik geef toe dat ik zelf ook Facebook heb omdat het gemakkelijk is(afspreken met vrienden,...).Ik ben dus ook niet tegen Facebook, maar je moet grenzen kennen. Sommige mensen zetten hun hele leven online/ publiceren foto's die eigenlijk niet voor publicatie bruikbaar zijn. Ik vraag me dan af waar het verstand van die mensen naartoe is. Het lijkt soms alsof die sociale media zich in een andere wereld bevinden waar mensen zichzelf niet meer zijn. Als volwassenen zelf de klik niet kunnen maken, dan moeten er maar regels opgesteld worden.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd December 2012, 12:41
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User

Eerlijk gezegd vind ik het erg dat er regels voor sociale media moeten komen. Uiteindelijk ben je toch oud en volwassen genoeg om te weten dat niet enkel vrienden jouw statussen kunnen lezen. Bijvoorbeeld als vrienden van jou jouw status leuk vinden kunnen vrienden van jouw vrienden dit ook zien. Dus heel veel mensen kunnen jouw statussen bekijken. Ik vind het helemaal niet slim zoals in dit artikel vermeld wordt dat sommigen uitspraken zetten over hun werk die echt niet kunnen. Volwassen mensen moeten beter weten! Het is al zo ver gekomen dat ze regels moeten opstellen rond sociale media..
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.