|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Onderwijswereld eist duidelijkheid van minister Smet
In een bijzonder kritisch advies heeft de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) gevraagd snel duidelijkheid te scheppen over zijn beleid. ‘Er zijn vragen bij de haalbaarheid van diverse hervormingen', klinkt het woensdag in Metro.
De geplande hervormingen van Smet boezemen de onderwijswereld weinig vertrouwen in. De Vlaamse Onderwijsraad, waarin alle relevante actoren zetelen, trekt daarom in een nieuw advies aan de alarmbel. ‘Wij hebben heel veel vragen bij de haalbaarheid van diverse omvattende hervormingen door het tijdspad, de veelheid aan projecten en de onduidelijke financiële voorwaarden', klinkt het onomwonden. Het zit de onderwijswereld vooral hoog dat beleidsbeslissingen over cruciale dossiers, zoals het loopbaanpact, ‘telkens weer worden opgeschoven'. Als er tegen 1 september 2014 grondige hervormingen doorgevoerd worden, dan mogen de contouren stilaan duidelijk worden, luidt het. De Vlor vraagt Smet ook om duidelijkere prioriteiten te stellen. ‘De actuele financiële situatie van de Vlaamse overheid is onvoldoende om alle voorgestelde maatregelen te kunnen doorvoeren', klinkt het. Begin deze week floot Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zijn onderwijsminister al terug over zijn hervormingsplannen voor het secundair onderwijs. bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121128_00384317 eigen mening: Ik ben van mening dat het goed is dat er zal gewerkt worden aan de onderwijsvorm, maar dan moeten ze wel zien naar de haalbaarheid. Vooral in economische tijden als nu moeten ze kijken naar haalbaarheid en of het wel belangrijk is. Ik vind dat onderwijs nooit mag blijven zoals het is, want stilstaan is achteruit gaan. Onderwijs moet ook meegaan met zijn tijd maar wel in de mate van het mogelijke. Zo zouden ze nu eerst moeten zien of het wel belangrijk genoeg is, zeker weten of het wel nuttig is en haalbaar voor ze iets invoeren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eerst iets testen in bepaalde scholen of met bepaalde vakken voor ze dit algemeen gaan doorvoeren. Als ze dan een nieuwe regel doorvoeren moeten ze wel zorgen dat deze geldt voor alle scholen, natuurlijk moet de nieuwe regel dan wel financieel haalbaar zijn voor elke school. |