|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
2013 wordt "Jaar van het Voorlezen"
2013 wordt "Jaar van het Voorlezen"
Het einde van de Voorleesweek luidt de start in van het Europese "Jaar van het Voorlezen". Samen met Nederland zal Vlaanderen in 2013 extra inzetten op voorlezen aan kinderen en volwassenen. Dat gebeurt via verschillende acties en campagnes. Gisteren liep de jaarlijkse Voorleesweek af, een campagne van Stichting Lezen om ouders aan te moedigen om voor te lezen aan hun kinderen. In totaal werden de voorbije week honderden voorleesactiviteiten georganiseerd voor kinderen. Ook na de Voorleesweek blijft voorlezen een belangrijk thema, want 2013 is in heel Europa uitgeroepen tot "Jaar van het Voorlezen", klinkt het in het persbericht van Stiching Lezen. "Het "Jaar van het Voorlezen" wil iedereen laten ervaren dat voorlezen plezierig en waardevol is, zodat er vaker wordt voorgelezen." Samen met Nederland zal Vlaanderen in 2013 extra inzetten op voorlezen aan kinderen en volwassenen. Dat gebeurt via verschillende acties en campagnes. In de aanloop naar 2013 breidt Stichting Lezen alvast de Boekenzoeker uit, een online zoekmachine waarmee kinderen en jongeren een boek kunnen vinden dat aansluit bij hun persoonlijke (voor)leesvoorkeur. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...21126_Voorlezen commentaar: Ik vind dit een zeer goed idee. Er is geen betere manier om kinderen familiair met taal met te maken dan ze voor te lezen en ze zelf te laten voorlezen. Ook het idee van de online boekenzoeker is enorm efficiënt denk ik. Kinderen kunnen boeken vinden die ze interessant vinden en bij hen passen. Dit zou plots voor een enorme belangstelling voor taal kunnen zorgen bij leerlingen. Momenteel hebben veel leerlingen problemen met taal en spelling en vakken zoals Frans en Nederlands zijn minder en minder geliefd bij de meerderheid. Ik studeer zelf ook twee taalvakken en deze interesse voor die talen is er ook pas gekomen na het lezen van een bepaald boek of tekstfragment. Dus veel kinderen zullen door lezen en voorlezen uitgenodigd worden om zich open te stellen voor taal. Wat men leert uit boeken moet men al niet meer achter de schoolbank leren. |