actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 26th November 2012, 08:33
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User

Interpol haalt 400 slaafjes uit mijnen en plantages

Interpol haalt 400 slaafjes uit mijnen en plantages

BRUSSEL - Zo'n vierhonderd kinderen, van wie sommige niet ouder dan zes jaar, zijn door Interpol in Burkina Faso gered uit illegale goudmijnen of katoenplantages.
In de extreem arme West-Afrikaanse landen is kinderarbeid zeer gebruikelijk, maar wat de Operatie Tuy van Interpol in Burkina Faso aan het licht bracht, tart elke verbeelding. Kinderen moesten er op 70meter diepte in onmenselijke omstandigheden slavenarbeid verrichten.

Honderden jongens en meisjes vanaf 6jaar werden elke morgen via smalle mijnschachten neergelaten om er hele dagen naar goud te graven. Wie bezweek, werd onder de grond achtergelaten.

De kinderen waren bij hun ouders weggehaald door een netwerk van mensenhandelaars. Ze kregen geen loon en de meisjes werden systematisch seksueel misbruikt.

Levensgevaarlijk

Door het stof, het zuurstofgebrek in de niet-geventileerde schachten en het gebrek aan daglicht, kregen velen oogontstekingen en longkwalen. Het werk zelf was levensgevaarlijk. Geregeld stortten mijnschachten in en bij hevige regenval liepen ze onder water. De kinderen kregen dan inderhaast frisse lucht via een buis en werden naar boven getrokken maar de slachtoffertjes die niet tijdig weg raakten, werden in de mijnen achtergelaten.

De meer dan honderd politiemensen en hulpverleners die bij de reddingsoperatie betrokken waren, moesten als het ware over een mijnenveld lopen want zodra de mijnschachten uitgeput waren, werden de onstabiele gangen telkens onbeveiligd achtergelaten.

Mijnexperts

De agenten waren dan ook speciaal getraind –onder meer door Canadese mijnexperts– voor de operatie. In totaal werden 387 kinderen bevrijd, niet alleen uit de mijnen maar ook uit katoenplantages in de buurt van Ouagadougou, Houndé en Bobo Dioulasso. Ze werden herenigd met hun ouders of in jeugdzorginstellingen geplaatst. Drieënzeventig volwassenen werden opgepakt voor kinderhandel en inbreuken op de arbeidswetten.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121125_00381501, 26 november 2012

eigen mening:
Ik begrijp niet dat er op deze wereld nog steeds mensen bestaan die zo gemeen kunnen zijn! Kinderen laten werken in zo'n omstandigheden, gewoon schandalig. Dan moet ik denken aan de film Daens, waarin ook kinderen moeten werken in vreselijke omstandigheden, maar dan hier in België zelfs. Gelukkig is dat afgeschaft, maar er bestaan blijkbaar dus nog plaatsen waar dit wel gebeurd. Ik denk dat wij ons gelukkig mogen prijzen met het feit dat wij leven anno 2012 en in België. Wij hadden het ook veel slechter getroffen kunnen hebben. Gelukkig heeft men nu kinderen kunnen bevrijden en mensen kunnen oppakken voor deze feiten. Toch zijn er ook enkele kinderen waarvoor het te laat is. En de kinderen die bevrijd zijn, zullen toch met de herinneringen blijven zitten, wat volgens mij niet zo'n fijne herinneringen zijn. Hopelijk kunnen zij toch nog een waardig leven leiden nu. En moesten er nog plaatsen zijn waar zo'n zwaar kinderarbeid is, dan hoop ik uit de grond van mijn hart dat ook hier de kinderen snel bevrijd kunnen worden.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 26th November 2012 om 08:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.