actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd November 2012, 12:46
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User

Zo makkelijk is het om een fiets te stelen in Brussel

Zo makkelijk is het om een fiets te stelen in Brussel
Bron: De Standaart
woensdag 21 november 2012, 23u17

Video

BRUSSEL - Het aantal fietsers in Brussel blijft stijgen, maar er worden ook steeds meer fietsen gestolen. Laatstejaarsstudent journalistiek Rik Potoms vroeg zich af hoe makkelijk het is om een fiets te stelen op klaarlichte dag en nam de proef op de som.

Potoms, student journalistiek aan de Erasmushogeschool in Brussel, liet zich voor zijn experiment inspireren door de Amerikaan Casey Neistat, die de test eerder al eens deed in New York. Hij trok naar bekende plekken in Brussel en gebruikte zijn eigen fiets voor de 'diefstallen'. Om de fietssloten onklaar te maken gebruikte hij onder andere een opzichtige kniptang en een koevoet.

Hoewel er telkens talloze mensen getuige waren van de diefstallen werd Potoms amper gestoord tijdens zijn criminele activiteiten. De man werd een keer gevat door een attente agent. Toen hij met een slijpschijf aan de slag ging op het Poelaartplein vroeg een bezorgde passant hem 'of die fiets wel van hem was.'

Het experiment kaderde in het project 'online nieuwslab'.

De test van Casey Neistat in New York

Mening:
Ik vindt dit persoonlijk een zeer interessant experiment. Als men naar de filmpjes kijkt ziet men dat er meerdere getuigen zijn en dat er zelden iemand reageert. De man maakt de diefstal zeer opvallend en dan nog lijken mensen er amper op te reageren, laat staan proberen een diefstal te verhinderen. Wel lijkt het me nogal onduidelijk of mensen niets zeggen omdat het ze gewoon niets kan schelen of omdat ze niet durven.
Het blijft al sinds wel een interessant experiment. Te vaak durven men niet in te grijpen op diefstal of onrecht dat vlak voor hun neus gebeurt en dit is eigenlijk wel spijtig.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd November 2012, 17:31
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel

Het lijkt me, in tegenstelling tot wat mijn voorgangster hierboven heeft geschreven, wel logisch dat het mensen wel iets kan schelen als er fietsen worden gestolen, feit is nu eenmaal dat het hen weinig uitmaakt als het hun eigen fiets niet is... Maar als je dan eens gaat nadenken kan het je toch niet onberoerd laten; hoe zou je zelf zijn als je je in de plaats van de 'slachtoffers' begeeft? Je baalt toch sowieso als je fiets weg is? Het punt is nu eenmaal dat veel mensen het lef niet hebben om iets te zeggen tegen de dieven, omdat bijna iedereen tegenwoordig toch een beetje lijdt aan een diepgewortelde angst voor criminele toestanden en de risico's die je neemt als jij als 'buitenstaander' je mond opentrekt.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd November 2012, 21:59
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers

Ik denk net zoals Jynthe dat het de getuigen wel degelijk iets kan schelen wanneer je ziet dat iemand een fiets steelt.De oorzaak voor het niet reageren ligt volgens mij dan ook bij het feit dat de mensen niet durven in te grijpen. Ik zou zelf ook niet meteen op een dief afstappen; wat zou ik kunnen doen? Een grote mond opzetten, zijn materiaal proberen afnemen en zo het risico lopen om zelf verwond te worden? Liever niet. Een fiets kan ook relatief snel gestolen worden. De politie bellen heeft op dat moment niet zo veel zin. Het enige wat je kan doen is je fiets laten graveren, zodat je fiets een 'identiteit' heeft. Zo kan de politie jouw fiets gemakkelijker terugvinden (wat volgens mij jammer genoeg zelden voorkomt).
Met citaat antwoorden
Oud 22nd November 2012, 23:21
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User

Ik vind dit wel redelijk "aangrijpend". het wordt weeral aangetoond dat wij niet genoeg begaan zijn met de medemens. We zien dat men een fiets steelt maar we doen niets. Waar gaat de wereld toch naartoe? Ik vind dit echt schrijnend. Van mij mag deze jongeman dit experiment wereldwijd verspreiden. Liefst elke dag op tv. Zodat de mensen eens met de neus op de feiten gedrukt worden. Dit is zeker en vast nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:33.