actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 9th November 2012, 10:29
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User

Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag

Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag

Afgelopen maand kroop maar liefst een kwart van de Belgen met te veel alcohol in het bloed achter het stuur. Maar ook wat snelheid betreft zijn we te roekeloos. Dat valt te lezen in een onderzoek naar de attitude van Europese weggebruikers, dat Le Soir en De Morgen konden inkijken.
Vooral rijden met een glaasje op lijkt de Belgische bestuurders weinig te deren. Maar liefst 17,5 procent van de Belgische chauffeurs denkt dat ze onder invloed wel kunnen rijden, als ze maar voorzichtig zijn. Nergens anders in Europa ligt dat cijfer zo hoog. Bovendien geeft een kwart van de Belgische chauffeurs toe dat ze in de afgelopen maand wel eens onder invloed achter het stuur zijn gekropen. Ook hier scoort ons land slecht en doen enkel Cyprus en Italië het nog slechter, met respectievelijk 35 en 32 procent.

De snelheidsbeperkingen respecteren lijkt ook niet de sterkste kant van de Belgische chauffeur. Iets meer dan de helft van de Belgische autobestuurders zegt dat de meesten van zijn vrienden meer dan 20 kilometer per uur te snel rijden in de bebouwde kom. Het Europees gemiddelde ligt daar op 38 procent.

De resultaten over het roekeloos rijgedrag blijken uit ‘Sartre4’, een grootschalige studie naar de attitudes van meer dan 21.000 Europese weggebruikers uit negentien landen. In ons land nam het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) het veldwerk voor zijn rekening.

Datum: 9 november 2012
Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121109_00362897

Mening:
Ik vind dit wel opmerkelijke cijfers. Zijn de Belgen dan zo zelfzeker? Ik dacht dat we het nog relatief goed deden. We moeten verantwoordelijker zijn. Wekelijks komt er in de actualiteit wel dat er vluchtmisdrijf werd gepleegd na een verkeersongeval. Ofwel horen we iets van een dronken man die een kind dood rijdt. Waar gaat dit dan heen? Zijn we ons niet bewust van alle ravage die we kunnen aanrichten met ons 'roekeloos' rijgedrag?
Voorzichtig, dat moeten we zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 9th November 2012, 11:34
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User

We moeten toch ergens in uitblinken? Nee nee even serieus.
Dit zijn wel ongelooflijke cijfers. Rijden onder invloed vind ik absoluut niet kunnen, het is gewoon zo onverantwoord. Als je op de weg rijdt 's avonds merk je wel vaker dat de bestuurder voor je van links naar rechts zit te slingeren.
Te snel rijden kan ik al meer in komen. Iedereen zal wel eens te snel rijden. Het is zo dat op bepaalde plaatsen de snelheden niet echt logisch zijn. Maar in de meeste plaatsen van de bebouwde kom is 50km/u een perfecte snelheid vind ik. Je ziet zelf ook wel dat er heel veel mensen harder rijden, hoe vaak word je wel niet ingehaald op de openbare weg als je de maximale snelheid rijdt?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54.