|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Pascal Smet wil beroep tegen examencijfers vergemakkelijken
Pascal Smet wil beroep tegen examencijfers vergemakkelijken
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) werkt aan een nieuwe regeling waardoor scholieren makkelijker in beroep kunnen gaan tegen examenresultaten. Dergelijke regeling moet ervoor zorgen dat conflicten binnen de school opgelost worden en voorkomen dat leerlingen naar de Raad van State trekken. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad. . "Pascal Smet wil de rechten van de leerlingen versterken en de communicatie rond het examenreglement transparanter maken" Woordvoerster Nina Mallants Gisteren raakte het verhaal bekend van een 17-jarige die van de Raad van State alsnog een A-attest kreeg van haar school in Genk. De Raad van State had de school een dwangsom opgelegd van 1.250 euro per dag dat ze geen A-attest uitreikte. Minister Smet werkt momenteel aan een voorontwerp van decreet over de rechten van leerlingen. Dat moet dergelijke conflicten in de toekomst vermijden. Nieuwe procedure "Hij heeft daarover een voorontwerp van decreet klaar, dat binnenkort op de onderhandelingstafel ligt", zegt woordvoerster Nina Mallants. "De minister wil een nieuwe procedure die ervoor zorgt dat leerlingen efficiënter en makkelijker in beroep kunnen gaan tegen examenresultaten. Hij wil de rechten van de leerlingen versterken en de communicatie rond het examenreglement transparanter maken." Bron: De Morgen, 16/11/12 (http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...kkelijken.dhtml) Eigen mening: Dat men examenresultaten wil aanvechten vind ik helemaal niet goed. Dan kan even goed iemand niet studeren voor zijn examen en falicant buizen maar dat toch aanklagen en zo zijn A-attest halen. Dat men nu het nog gemakkelijker wil maken om dingen aan te klagen vind ik helemaal absurd. De dingen zijn zoals ze zijn. Als je iemand bent met een leerstoornis dan is de school daarvan op de hoogte. Zij gaan je zo goed dat ze kunnen begeleiden. Naar mijn mening gaat dit voorval slechte gevolgen hebben voor het kwaliteit van ons onderwijs. |
#2
|
|||
|
|||
De laatste jaren komen er meer en meer gevallen naar boven waarbij leerlingen met advocaten naar de leerkracht trekken om het resultaat aan te vechten. Leerlingen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen wat betreft hun studieresultaten. Je gaat mij niet horen zeggen dat er inderdaad gevallen zijn waarbij het nodig kan zijn, maar tegenwoordig is het vrij eenvoudig om na een buis met de advocaat te komen aandraven, de student achter de ouders en de advocaat zit te bibberen, wetende dat hij maar 1x naar de les geweest is. Nu wil men het NOG soepeler maken? Tot zover de macht van de leerkracht.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed." Wouter Beke |
#3
|
|||
|
|||
Ze klaagde het resultaat aan omdat er te weinig rekening werd gehouden met haar ADD en dyslexie. Oké, leerlingen moeten goed begeleid worden. Maar waar eindigt dit? Zij heeft op de duur een diploma aso-onderwijs, waarna een logische stap hogeschool of universiteit is. Uit ervaring aan de universiteit, weet ik dat daar rekening wordt gehouden met leerlingen met dyslexie. Examens die andere studenten schriftelijk moeten afleggen krijgen zij mondeling voorgeschoteld. Maar ik heb aan de universiteit situaties gezien waar personen met dyslexie gewoon een totaal ander examen kregen voorgeschoteld, dat qua niveau veel lager lag. Dit leidt volgens mij allemaal tot een daling van de kwaliteit van het onderwijs. Allemaal goed en wel dat ze de zwakkere personen begeleiden en het zo mogelijk maken dat deze een moeilijkere richting kunnen volgen, maar wie zegt dat deze mensen zich dan later weten te redden als ze echt een job (die een hogergeschoold diploma vereist) moeten uitoefenen?
|
#4
|
||||
|
||||
Dat moet dergelijke conflicten vermijden? Dat is de oplossing? Waar gaat dat naartoe? Waar gaat de objectiviteit dan naar toe? Als leerkracht ga je nog geneigd zijn om de studenten er door te laten om rechtszaken te voorkomen? Het was toch onze job om leerlingen iets bij te leren. Wanneer een leerling slechte punten heeft kan er zo maar naar een advocaat gegaan worden. Maak het de leerlingen anders nog wat gemakkelijker mijnheer De Smet!! Weet je wat, anders laat je leerlingen gewoon kiezen aan het begin van het secundair onderwijs. Wil je wat bijleren of zal ik je diploma anders nu al geven?
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling.. |
#5
|
|||
|
|||
Ik deel dezelfde mening als Minister Pascal Smet. Een nieuwe regeling waardoor scholieren makkelijker in beroep kunnen gaan tegen examenresultaten lijkt mij een goede oplossing. Ik vind niet dat leerlingen hiervoor naar de Raad van State moeten trekken.
Leerlingen met dyslexie krijgen geen makkelijker examen. Ze krijgen dit in een andere vorm. Bijvoorbeeld een mondeling examen in plaats van een schriftelijk examen, maar dan wel met dezelfde vragen. Dus ik denk dat we hier niet echt kunnen spreken over 'examens die veel makkelijker zijn'. Ik ken mensen die een functiebeperking hebben, maar wel heel intelligent zijn, het lijkt mij dan ook logisch dat zij een aangepast examen krijgen. De scholen zullen in de toekomst toch zorgvriendelijker moeten worden.. |