#1
|
|||
|
|||
"Kijk verder dan het label"
“Kijk verder dan het label”
Steeds meer kinderen krijgen een etiket opgeplakt: ADHD, autisme … “Uit onzekerheid focussen leraren zich vaak op dat label”, zegt kinderrechtencommissaris Bruno Venobbergen. “Daardoor verliezen ze het kind achter het etiket uit het oog.” Het educatief pakket ‘(in)(proef)druk’ voor studenten in de lerarenopleiding moet daar komaf mee maken. Met het pakket wil het Kinderrechtencommissariaat het gesprek tussen de docent en leraren in spe over ‘stoornissen’ bij kinderen stimuleren. Concrete tips om beter om te gaan met ‘gelabelde’ kinderen bevat het pakket niet. “Bewust”, licht Venobbergen toe. “Wij willen leraren net duidelijk maken dat ze geen expert hoeven te zijn om met kinderen met een stoornis te kunnen omgaan. Kijk niet naar de diagnose, maar naar het kind zelf. Vraag je niet af welk label de kinderen in je klas hebben, maar vraag je af wat die kinderen nodig hebben.” Bron: Klasse (27 oktober 2012) Mening: Ik ben het helemaal eens met wat Bruno Venobbergen zegt. Tegenwoordig krijgen steeds meer kinderen een etiket opgeplakt. Die heeft ADHD, die heeft dyslexie, die heeft autisme, die heeft... Versta me niet verkeer, we moeten als leerkracht wel weten welk kind welke 'stoornis' heeft. Maar zoals in het artikel staat, en wat ik zelf ook al in de praktijk heb ondervonden, is dat we ons dan té veel gaan focussen op het label. Terwijl misschien, als we niet zouden weten welke 'stoornis' het kind heeft, door enkel te kijken naar wat het kind nodig heeft, we hen al de juiste zorgen zouden aanbieden. Ik vind het educatief pakket dus zeker een goed idee! |