actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st November 2012, 11:51
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User

China onderzoekt Europese dumping

China onderzoekt Europese dumping

De Europese Commissie kondigde in september aan dat ze een onderzoek was begonnen naar de dumping van Chinese zonnepanelen. Dat gebeurde na klachten van Europese producenten.

De Chinese industrie zou de Europese markt overspoelen met goedkope zonnepanelen, voor 21 miljard euro in 2011. De EU was goed voor 80 procent van de Chinese export van zonnepanelen.

De aankondiging van het onderzoek zette de handelsrelaties met Peking op scherp. Het Chinese ministerie van Handel waarschuwde in september al dat het opleggen van invoertarieven als strafmaatregel een slechte zaak zou zijn.

Polysilicium
De Chinese autoriteiten kaatsen de bal nu terug. Zij kondigden donderdag an een onderzoek te starten naar de invoer van polysilicium uit de EU. Polysillicium is een product dat gebruikt wordt bij de fabricage van zonnepanelen.

Peking zegt te onderzoeken of Europese bedrijven het polysilicium hebben verkocht aan 'artificiële prijzen'. Het zal ook nagaan of er onrechtmatige subsidies zijn toegekend.

Met het onderzoek reageert China op een klacht van enkele Chinese producenten. Eerder startte Peking eenzelfde onderzoek naar antidumpingpraktijken door Amerikaanse exporteurs van polysilicium.

Eigen mening: We zullen het niet kunnen ontkennen dat de economische macht van China enorm is. Maar als we goed gaan kijken hoe dit er komt, dan stel ik mij ook vraagtekens bij deze zonnepannelen. China heeft namelijk jaren lang zijn munteenheid kunstmatig laag gehouden om zo voordelen bij de export te hebben. Hierdoor halen zij al jaren (ook tijdens de crisis van 2008) groeicijfers van rond de 10%. Hierom heb ik toch vermoedens dat de klacht van Europa terecht is, en dat zij zich slechts verweren tegen deze klacht in de hoop dat de mogelijke invoerrechten vervallen. Waardoor zij hun groei weer naar welbelieven kunnen laten boomen.

Hoewel ik er zeker van ben dat er aan deze groei ooit een kort, onverwacht einde zal komen. Een economie, en land, is namelijk niet gemaakt om groeipercentages van 10% te halen. Dit weegt namelijk enorm door op de inflatie en de infrastructuur van een land.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:48.