actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 27th September 2012, 12:18
mamaInge mamaInge is offline
Registered User

Overleden Marie-Rose Morel duwt mee N-VA-lijst in Antwerpen

N-VA-kandidaat Chris Morel voert als lijstduwer voor zijn partij in Antwerpen campagne met een foto van zijn overleden dochter Marie-Rose Morel. 'Eigenlijk duwt Marie-Rose mee de N-VA-lijst,' zei Morel in Terzake.

Opvallend is wel dat Marie-Rose Morel was opgestapt bij N-VA om als verruimer een politieke carrière te beginnen bij Vlaams Belang. Ze startte zelfs een campagne om leden van N-VA te overtuigen de overstap te maken naar Vlaams Belang. Voorheen was ze een studievriendin van Bart De Wever die haar overhaalde om zich te engageren in de politiek.

Chris Morel deelt tijdens zijn campagne folders uit met daarop een foto van zijn dochter. Op de voorgrond is een oude foto van Bart De Wever erbij gemonteerd. 'Ik kan mij wel inbeelden dat sommige mensen hiervan zullen schrikken,' zei hij in Terzake, 'maar dit is dan ook iets persoonlijks'.

Morel was tijdens een vorig leven topman van Alcatel in China en voor de CVP OCMW-voorzitter in Merksem. (EE)

Bron: De Knack.be

Mijn mening: Hoe noemen ze dat, alles voor de politiek? Waar liggen uw morele waarden om mensen na hun dood nog te gebruiken voor politieke doeleinden. Ik vind dit niet kunnen, ongeacht voor welke politieke partij Marie-Rose Morel ook stond. Ik denk dat politiekers meer tijd moeten steken in het daadwerkelijk uitvoeren van hun programma en minder in het aankondigen alleen. Rest in peace.
Met citaat antwoorden
Oud 27th September 2012, 12:25
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User

Waar zijn we in godnaam mee bezig?

Ik vraag mij inderdaad ook af welke waarden en normen er tegenwoordig nog gelden? Politiek voeren en daarvoor dode mensen 'gebruiken'?
Wat ik nog straffer vind is dat ze gebruikt wordt voor de campagne van een partij waar ze zelf op het einde van haar levensjaren zelfs niet meer achterstond. Dit is helemaal respectloos. De wil van een dode niet respecteren en daarbij nog eens misbruik maken van haar verschijnen in het verleden?
Ik zou dit persoonlijk als een gegeven beschouwen om er zeker niet op te stemmen. Wie stemt er nu op iemand die eigenlijk niet meer bestaat, ook al staat er een andere naam op de verkiezingslijst. Degoutant.
Met citaat antwoorden
Oud 27th September 2012, 14:16
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User

Ondanks het feit dat ik een neutraal standpunt heb ten opzichte van N-VA wil ik toch graag mijn mening kwijt over dit artikel. Ik bekijk het op een andere manier dan Steffi en Inge, al begrijp ik hun verontwaardiging wel. Je kan het op twee manieren bekijken. Een eerste manier is dat de N-VA Marie-Rose Morel 'gebruikt' om in te spelen op de emoties van de kiezer. Ik zeg niet dat dit niet zo is, maar ik wil toch ook de andere mogelijkheid naar voren brengen.
Ik heb de boeken gelezen die Marie-Rose schreef over haar ziek zijn en hierin was haar liefde voor de politiek altijd sterk aanwezig. Ze leefde echt voor de politiek. Ik vind het een mooi gebaar van Chris Morel om zijn dochter toch 'te betrekken' bij de verkiezingen ondanks haar overlijden. Misschien is het zijn manier om te laten blijken hoe hard ze nog in hun hart leeft.
Toch vind ik het ook best een fragiele zet van Chris Morel, gezien zijn dochter overgestapt was naar Vlaams Belang. Zou zij dit zo gewild hebben? Ik vind het toch een beetje een gevaarlijke stap, net als Steffi. Al heb ik wel respect voor deze keuze en vind ik het een mooi gebaar.
Oud 27th September 2012, 20:55
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User

Ik was een artikel aan het posten toen ik deze titel zag staan op het forum en ik wist niet goed wat ik las. Mijn god is het zover moeten komen? Net als Steffi vind ik het ronduit degoutant dat dit gebruikt wordt om een politieke campagne te helpen. Veel mensen zullen hier volgens mij hetzelfde over denken. Zelfs wanneer mevrouw Morel nog bij N-VA was gebleven voor haar overlijden zou dit nog een lugubere zet zijn geweest.
Met citaat antwoorden
Oud 28th September 2012, 22:13
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Net zoals Inge aanhaalt, is het eigenlijk schandalig dat iemand na zijn dood op dergelijke manier wordt herdacht. We weten allemaal dat Marie-Rose Morel actief was binnen het politieke domein van België, maar na haar dood moet je dit laten rusten naar mijn mening. Dit wilt niet zeggen dat mensen, vooral politiekers, moeten vergeten wat haar meerwaarde en bijdrage was! Integendeel zelfs, dit moeten ze gebruiken om inspiratie en motivatie uit te putten. Maar op deze manier kan een politieke campagne niet gevoerd worden, dat is tegen de morale zin van mijn geweten.

Het lijkt mij ook eerder een soort van recalemestunt om het verdriet nog even terug naar boven te halen. Hoopt de partij op deze manier een overwinning te behalen, door gevoelens (voornamelijk medelijden) op te wekken bij de beïnvloedbare burger? Om af te sluiten met een quote van Robine: 'Mijn god is het zover moeten komen?'
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2012, 15:00
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants

Ik begrijp beide standpunten die hier zijn aangehaald. Mensen die sowieso al voor Bart De Wever gingen stemmen of sterke aanhanger zijn van hem, zullen dit alleen maar een mooi gebaar vinden. Hij betrekt in feite zijn dode vriendin in zijn camagne, omdat zij vroeger ook tot de NVA behoorde. Dat nu ook haar vader is overgestapt naar deze partij heeft sowieso te maken met de sympathie en medeleven dat Bart De Wever getoond heeft bij het overlijden van Marie-Rose Morel aan haar familie. We weten allemaal ook dat Marie-Rose Morel ook helemaal niet meer actief was in het Vlaams Belang en dat zij hier zelfs een afkeer had voor ontwikkeld. Ik denk dan ook dat zij, moest zij nog leven, inderdaad zijn teruggekeerd naar de NVA. Al is het inderdaad wel gevaarlijk om hier zomaar vanuit te gaan, want dat zal men natuurlijk nooit kunnen bewijzen. Ze is er namelijk niet meer en we kunnen het haar ook niet meer vragen. Verder denk ik ook dat ze Marie-Rose 'gebruikt' hebben om haar naambekendheid. Niet iedereen zou namelijk automatisch de link leggen met haar bij het zien van de naam van haar vader. Mijn mening ligt een beetje in het midden. Kun je het als een reclamestunt beschouwen? Uiteraard. Maar is het luguber? Dat vind ik een te sterk woord om te gebruiken. Gezien het verdriet Meneer Morel had bij de dood van zijn dochter, zal het ook nooit zijn intentie zijn geweest om haar bewust te gebruiken voor zijn campagne. Maar het blijft wel een feit dat ze zich hier op glad ijs bevinden en dat hier uiteraard controverse uit ging ontstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:33.