actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th September 2012, 07:26
mamaInge mamaInge is offline
Registered User

Kuifje mag Zweedse bibliotheek weer in

Ook de komende weken kunnen Zweedse kinderen de avonturen van Kuifje ontlenen uit de belangrijkste kinderboekenbibliotheek van het land, het Cultuurhuis van Stockholm. Nochtans waren de albums er even uit de rekken verdwenen. ‘Onwenselijk kolonialisme' en ‘niet meer van deze tijd', luidde het bij de bibliotheek en dus moesten de Kuifje-albums weg.

Vooral Kuifje in Afrika werd als problematisch ervaren. ‘Alle boeken, ook die voor volwassenen, moeten misschien eens herbekeken worden. Tegenwoordig leven veel mensen uit andere landen in Zweden', zei een woordvoerder.

Na de beslissing barstte er een storm van protest los. Kuifje-fans spraken schande van de ‘censuur' en hadden het over een ‘aanslag op de vrije meningsuiting'. Vooral op Twitter klonk het verzet erg luid. Daarop kwam de bibliotheek terug op de genomen beslissing. ‘Ik realiseer me nu dat het verkeerd is boeken te verbieden', zei artistiek directeur Behrang Miri.

Het is niet voor het eerst dat Kuifje het etiket ‘racistisch' krijgt. In ons land eiste Bienvenu Mbuto Mondondo dat Kuifje in Afrika niet langer gedrukt en verkocht zou worden. Hij kreeg daarbij steun van de vzw Le Cran. Mondondo noemde het album discriminerend, xenofoob en racistisch. De rechter gaf hem ongelijk.

Bron: De standaard.be

Mijn mening: Ik denk wel dat de tijd van de boekverbrandingen al lang achter ons ligt. In Zweden wordt alles nogal snel als 'problematisch ervaren'. Kolonialisme behoord nu eenmaal tot ons verleden en dat stukje geschiedenis leeft nog erg door in verschillende vormen van literatuur. Ik meen mij te herinneren dat de reeks van Kuifje allerlei maatschappelijk gerelateerde thema's aanhaalt waar nog heel wat Zweden wat van kunnen leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:29.