actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th September 2012, 20:09
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User

Fietsers mogen voortaan door het rood rijden

Fietsers mogen voortaan door het rood rijden

• dinsdag 25 september 2012, 18u14
• Het Nieuwsblad
• Auteur:kidr

Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf dinsdag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten.

De uitzondering op de algemene verkeersregels werd dinsdag gepubliceerd in het Staatsblad.

De aanpassing wordt bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH). 'De algemene regel is dat de fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan de verkeerslichten moeten volgen en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken', aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. 'Door de nieuwe uitzondering hebben de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten.'

De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.

De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dinsdag dat het proefproject nog loopt en dat het in het najaar geëvalueerd zal worden na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).

'Overal invoeren'

In een reactie vraagt de Fietsersbond dat die borden overal ingevoerd moeten worden waar fietsers veilig door het rood kunnen rijden.

De borden kunnen er eerst en vooral komen op kruispunten met fietspaden, luidt het in een persbericht. 'Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers.'

Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, 'terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden'.

De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. 'Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers', zegt de organisatie.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120925_146

Mening:

Het terugschroeven van het aantal verkeersdoden is een nieuwsitem waaraan vrij veel aandacht wordt besteed. De zwakke weggebruiker, in dit geval de fietser, is bij een ernstig verkeersongeval onmiddellijk zwaar tot levensbedreigend zwaar gekwetst. Is het dan een goed idee om fietsers door het rood te laten rijden? Ik denk het niet, zelfs niet op ‘veilige kruispunten’.

Ten eerste mengt de fietser die het rode stoplicht mag negeren zich in een verkeersstroom die uit een andere richting komt. Die verkeersstroom bestaat uit wagens die verschillende malen zwaarder zijn dan de fietser en die bij een ongeval dodelijk kunnen zijn. De fietser rijdt langs rechts en ziet daardoor het aanstormende verkeer uit de andere richting niet aankomen. Evenmin zullen veel autobestuurders de fietser niet zien omdat die opduikt van achter het stilstaande verkeer uit de richting vanwaar de fietser komt. Ik voorzie veel bijkomende verkeersdoden door deze nieuwe maatregel.

Een tweede bedenking die ik me maak is dat fietsers deze maatregel zouden kunnen veralgemenen. Hiermee bedoel ik dat fietsers misschien onterecht gaan denken dat de maatregel overal van toepassing is. Vooral jonge mensen (lees: de schoolgaande jeugd) die nog niet met de wagen rijden letten erg weinig op de verkeersregels. Als ik zelf vijf jaar terugdenk dan weet ik zeker dat ik niet altijd op de verkeersborden lette. Een combinatie van onoplettendheid en een veralgemening van de nieuwe verkeersregel zouden wel eens kunnen leiden tot meer verkeersslachtoffers.

Wat ik denk van deze nieuwe maatregel? Ik blijf in ieder geval als fietser aan ieder licht staan tot het groen wordt… De gewonnen tijd (lees: levensduur omdat je minder snel kan worden aangereden) weegt zwaarder door dan de verloren reistijd me dunkt.
Met citaat antwoorden
Oud 26th September 2012, 10:39
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User

RE: fietsers mogen voortaan door het rood rijden

Over de invoering van deze nieuwe verkeersborden ben ik het eens met Nick dat dit geen goed idee is. Zoals Nick al aanhaalde, letten fietsers, vooral schoolgaande jeugd, vaak niet op de verkeersborden. Ik vermoed dat velen niet meer weten of ze nu wel of niet moeten stoppen. Zeker omdat er twee verschillende borden geplaatst zullen worden: bij het ene mag je enkel door het rood of oranje rijden als je rechtsaf fietst, bij het andere mag je altijd door het rood of oranje fietsen.

Als het groen is mag je door rijden en als het rood of oranje is, dan moet je stoppen: veel eenvoudiger kan het bijna niet. Toch willen ze het systeem ingewikkelder maken en nog meer verkeersborden op de wegen plaatsen. Gezien de hoeveelheid verkeersborden op een gemiddelde Vlaamse weg, denk ik dat dit alleen voor meer verwarring zorgt.

Daarnaast vraag ik me af, net als Nick, wat er gebeurt met de verkeersstroom die langs rechts of links komt, wanneer een fietser door het rood mag rijden. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze een bord zouden plaatsen bij een kruispunt waar de kans reëel is dat een fietser aangereden zou worden. Toch vraag ik mij af of er kruispunten zijn waar een fietser wel veilig door het rode licht kan rijden.

Het is immers zo dat op sommige kruispunten vrachtwagens bijna de hele breedte van de weg nodig hebben om hun bocht te kunnen nemen. Stel nu dat een vrachtwagen linksaf draait en van links komt een fietser, die door het rood mag afdraaien naar rechts, de straat ingereden van die vrachtwagen. Dan moet die vrachtwagenchauffeur niet enkel letten dat er plaats genoeg is om zijn bocht te nemen, maar ook dat de fietser er nog langs kan. Ik vermoed dat de kans klein is dat ze op zo’n kruispunt een bord zouden plaatsen, maar toch lijkt het mij dat de borden op sommige kruispunten wel tot moeilijk of gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Ten slotte wordt er in het artikel vermeld dat er een proefproject loopt in het Brussels hoofdstedelijk gewest en dat dit project pas in het najaar geëvalueerd zal worden. Zelf zou ik het logischer vinden om eerst het proefproject te evalueren alvorens de borden officieel te installeren op andere plaatsen. Intussen kan ik alleen maar hopen dat deze maatregel leidt tot vlotter fietsverkeer en dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen.
Met citaat antwoorden
Oud 26th September 2012, 12:01
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Ik wil enkele vragen vanuit de vorige reacties beantwoorden:

Men stelde de vraag op welke kruispunten de borden worden gezet en hoe dit nu veilig kan zijn. Men heeft het over kruispunten waar er geen verkeer op je afrijdt langs rechts. Op deze manier komt een fietser die rechtdoor wil rijden en rechts wil afslagen niet in contact met een andere bestuurder.

Hoewel er dus op kruispunten waar dergelijke borden worden geplaatst zeer goed overwogen wordt en dus in principe veilig moet zijn, vind ik dat er toch een gevaar blijft bestaan bij de nieuwe verkeersregel die nu officieel is ingevoerd. Wat mij het meeste zorgen baad zijn onze kinderen. Ik stel me de vraag hoe we de kinderen duidelijk moeten maken, dat ze op het ene kruispunt niet door het rode licht mogen rijden en op het andere dan weer wel. Zeer verwarrend dus! De gewoonte van stoppen voor het rood gaat doorbroken worden en ik vermoed dat dit kan zorgen voor enorme verwarring.
Met citaat antwoorden
Oud 4th October 2012, 20:37
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User

Ik vind de invoering van deze nieuwe verkeersborden een goed initiatief. Je kan op die manier veel tijd besparen, omdat je anders onnodig staat te wachten voor een rood licht. Bovendien is het volgens mij ook veiliger omdat je voor het verkeer kan vertrekken. Dit zorgt ervoor dat vrachtwagenchauffeurs je steeds in de gaten kunnen houden en dat je dus niet in hun dode hoek komt te staan bij het wachten. Het is misschien wel een aanpassing voor de jonge kinderen die nog niet echt vertrouwd zijn met de verkeersborden, maar dit vergt slechts een kleine inspanning van de ouders en ze zullen zeker baat bij hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:03.