actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > P.A.V. > PAV-Actua 2011-2012
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2012, 03:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Bijlagen Richtwijzer PAV 2011-2012

Bijlagen Richtwijzer PAV 2011-2012 deel 2 (max: 10 bijlagen per post )


Richtwijzer PAV-Actua 2012-2013


Om de zaken netjes - én schriftelijk! - op een rijtje te zetten, hieronder de uitleg zoals meegegeven bij de eerste PAV-actuasessie van 19 februari. Aangezien de PAV-Actualessen (aantal: 26!!) elkaar vanaf nu redelijk frequent zullen opvolgen, verwacht ik van iedereen dat vanaf nu begonnen wordt met de uitvoering van het onderstaande:

*Vanaf week 11 (16 maart) zorgen jullie elke PAV-Actuales - volgorde: zie hieronder, na bekendmaking rooster volgende week - voor een INDIVIDUELE ACTUALITEITSLES van een 15-tal minuten (zonder de discussietijd), op basis van een maatschappelijk relevant actualiteitsthema - jullie mailen op voorhand een voorstel door! Je ondersteunt je exposé visueel met een verhelderende ppt, en je zorgt voor een samenvatting van een twee à drie A4'tjes. Na de presentatie vul je deze samenvatting aan met de bijkomde info die tijdens de les naar voren gekomen is, en je stuurt de zaak binnen de week door naar het khk-mailadres van de docent. Na 'verbetering' vind je deze terug op http://actualiteit.org/forums/showt...68633#post68633 als bijlage.
+Voorbeelden van maatschappelijk-relevante actuathema's kunnen bv. zijn: de Amerikaanse presidentverkiezingen, de Griekse schuldencrisis, de Belgische staatshervorming, de pensioenproblematiek, vluchtelingen in de kou, de onderwijshervorming in het S.O., het derde net op de VRT, de opkomst van de BRIC-landen, het fileprobleem, de kookmanie in onze media, de NMBS, islam en integratie... Dus zeker een onderwerp dat voldoende 'breed' is maar dat zeker ook de afgelopen week/weken in het nieuws is geweest. Er zijn na de eerste lessen PAV van 19/2 nog 24 PAV-lessen, dat wil zeggen dat iedereen twee keer dergelijke les uitwerkt. Jullie laten mij het uitgekozen thema per mail weten, minstens een week op voorhand! Ik werk hierbij omgekeerd alfabetisch (zie hieronder voor de verdere aanvulling per les EN in bijlage eveneens voor een actuele stand-van-zaken in verband met goedgekeurde thema's!!).
+Je exposé spitst zich weliswaar toe op de actualiteit, maar ik verwacht zeker ook een stuk historisch kader van de problematiek - valt m.a.w. zelden uit de lucht! -, en je geeft onderaan je twee bladzijden samenvatting duidelijk aan welke BRONNEN je hiervoor hebt gebruikt!! Je sluit telkens af met twee discussiestellingen die je als slot vermeldt in je samenvatting, en je modereert de discussie tijdens de les... De twee samenvattende pagina's maken rechtstreeks voorwerp uit van het examen PAV-Actua, je zorgt dus dat deze zo helder mogelijk en 'te blokken' zijn! Verzorgde lay-out, correct taalgebruik en spelling, alsook een goede opsplitsing tussen hoofd- en bijzaken van de problematiek zijn hierbij essentieel!
+Probeer als rode draad uit te gaan van het feit dat je je collega's echt iets wil bijbrengen op een boeiende manier, hoe 'droog' het onderwerp op eerste zicht ook mag lijken!

*PER DRIE presentatie van een hoofdstuk uit "Hoe durven ze"
+Voor elke LESSENREEKS PAV-Actua (dus niet één lesuurtje!) behandelen we klassikaal een aantal hoofdstukken uit het pas verschenen boek van Peter Mertens: "Hoe durven ze. De euro, de crisis en de grote hold-up" (EPO, 2010, €20,-). Jullie kopen allemaal dit boek, en per drie presenteren jullie dit aan de klas volgens de modaliteiten zoals die hierboven aangegeven zijn voor het actualiteitsthema (dus mét ppt maar dit maal met minimaal DRIE à VIER pagina's samenvatting per deel, onnodig te zeggen dat ook deze papers deel uitmaken van het examen!). Dit mag twintig minuten duren, en eindigt met een aantal vragen die jullie voorleggen aan de klas en aan de docent... Dit kan gaan over zaken die je niet zo goed begrijpt of waar je zelf vragen bij hebt. Je zorgt er alleszins voor dat deze vragen eveneens onderaan je samenvatting staan, en ook hier: samenvatting na de les met evt. aanpassingen doormailen naar docent. Ik zorg er voor dat de zaak gekopieerd wordt voor iedereen en bezorg dit aan de klas (en zal het tegelijk voor alle veiligheid als bijlage op dezelfde plaats posten als de actualiteitsbijdragen)...

*35 maal een eigen post op het Actualiteitsforum
Hierbij vooral sensatie-onderwerpen vermijden, dus uitkijken naar artikels die een meerwaarde betekenen op vlak van informatie. Onderaan geef je een eigen beargumenteerde mening/evaluatie over je post (een viertal regels kunnen volstaan, denk steeds ook aan je bronvermelding!). Je mag ook reageren op een voorgaande post, maar dan moet je reactie toch wel wat meer beslaan dan enkel en alleen een paar zinnetjes... Probeer je telkens te laten leiden door de vraag: "Waarom is dit 'nieuws'", "Waarom is dit onderwerp maatschappelijk relevant"?... Graag gespreid afgehandeld tegen zondag 20 mei!

*Zelf-samengestelde actualiteitsquiz voor de betreffende WEEK (zie hieronder!)
+Jullie maken met jullie groepje van drie een actualiteitsquiz met tien vragen over de afgelopen week/weken. Het gaat telkens om open vragen met een kort antwoord (of klein zinsdeel), probeer alles op één enkel blad te krijgen! Je kopieert de zaak dus in zeven exemplaren voor de PAV-les van betreffende week, zodat we samen in de les de quiz kunnen invullen. Je probeert uiteraard actuavragen te selecteren die de nodige nieuwswaarde(!) hebben, en je vermijdt 'Dag-Allemaal-stuff'!
+Na de quiz haal je de formulieren op, en je deelt de scores mee aan de klas tijdens deze les zelf nog (je verbetert in stilte, en verwittigt mij als je gedaan hebt, je krijgt vervolgens het woord). Het blad met de scores per student lever je op dat moment ook in bij Ingeborg (die de quiz-administratie op zich neemt ).
+Voor het examen maak ik een 'eindquiz' zoals de oefenquiz van 10 februari (zie bijlage), maar dan over de actualiteit van (de eerste weken van) juni...


Studenten PAV 2012-2013:
-Griet Boden: groep 1
-Michiel Bouwen: groep 2
-Wannes Braekmans: groep 3
-Mieke Dehertefelt: groep 1
-Mathi De Pauw: groep 2
-Lisa Geuens: groep 3
-Steffi Goetschalckx: groep 1
-Jonas Heyns: groep 2
-Ingeborg Keynen: groep 3
-Tessa Mertens: groep 1
-Dide Ooms: groep 2
-Elien Pelckmans: groep 3
-Kristof Van Dyck: groep 1
-Ken Vangheel: groep 2
-Jill Verboven: groep 3
-Jaan Vervoort: groep 1
-Shana Vervoort: groep 2
-Anton Goossens: groep 3


Overzicht werksessies:

+19/02/2013 (2):
Inleiding, uitleg verloop sessies
Tekst 'Als de overheid een Aldi was':
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=37506
Actuaquiz: voorbeeldquiz Barst (zie bijlage)

+26/02/2013 (2):
Actuathema's:
Tekst
Actuaquiz: groep 1

+08/03/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 2

+12/03/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 3

+29/03/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 1

+16/04/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 2

+19/04/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie

+30/04/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 3

+07/05/2013 (2):
Actuathema's:
De Essentie
Actuaquiz: groep 1

+14/05/2013 (2):
Actuathema:
De Essentie
Actuaquiz: groep 2

+15/05/2013 (2):
Actuathema:
De Essentie

+21/05/2013 (2):
Actuathema:
De Essentie
Actuaquiz: groep 3

+22/05/2013 (2):
Actuathema:
De Essentie
Actuaquiz: Barst
Afronding teksten + vragen


Succes ermee!!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: docx Gendergelijkheid.docx (24.5 KB, 19x gelezen)
Bestandstype: docx Gerechtelijke achterstand.docx (19.0 KB, 16x gelezen)
Bestandstype: doc Syrië.doc (35.0 KB, 16x gelezen)
Bestandstype: doc Rebellie in Mali.doc (42.0 KB, 17x gelezen)
Bestandstype: docx Overmatige vleesconsumptie.docx (14.6 KB, 25x gelezen)
Bestandstype: docx Mertens 1.3 + 1.4.docx (20.6 KB, 15x gelezen)
Bestandstype: docx SMS bij jongeren.docx (16.2 KB, 23x gelezen)
Bestandstype: doc Noord-Korea.doc (36.5 KB, 15x gelezen)
Bestandstype: docx Energieprijzen.docx (22.6 KB, 26x gelezen)
Bestandstype: docx Belgische fileprobleem.docx (231.2 KB, 27x gelezen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 19th February 2013 om 00:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.