|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nooit zo weinig adoptieaanvragen
Nooit zo weinig adoptieaanvragen
(02:00) Nog nooit hebben zo weinig kandidaat-ouders zich gemeld voor een adoptiekind. Vorig jaar ging het om 351 aanmeldingen in Vlaanderen, in één klap 37 procent minder dan een jaar eerder. Ook het aantal effectief geplaatste adoptiekinderen is in een jaar gedaald van 240 naar 205 (-15%). "De langere wachttijden, gemiddeld 4,5 jaar, schrikken sommige ouders af", bevestigt Leen Dubois van Kind en Gezin. Is er wat mis met het Vlaams adoptiebeleid? Wie de cijfers bekijkt, is geneigd dat te denken. Zowel de buitenlandse adopties (van 205 naar 180) als de binnenlandse adopties (van 35 naar 25) zijn vorig jaar gekelderd. Lange wachttijden Er zijn de langere wachttijden, maar ook een aantal adoptiediensten hebben een tijd stilgelegen. "Dat was het geval in Kazachstan, waar het aantal adopties sterk is teruggelopen", zegt Dubois." Bijna zes op de tien adoptiekinderen komen uit Ethiopië. Ook Kazachstan (22), Polen (12) en China (12) blijven populaire herkomstlanden. "Een kind adopteren in Vlaanderen, het blijft een hindernissenparcours", getuigt Vlaams parlementslid Else De Wachter (sp.a), die zelf al zes jaar wacht op een eerste blik van haar adoptiekind. De Wachter lag aan de basis van het nieuwe Vlaamse adoptiedecreet dat begin volgend jaar van start gaat. "Dat decreet moet de wachttijden aanpakken en ouders sneller duidelijkheid geven over waar ze aan toe zijn. Ook als ze geen kans maken." WB Foto: JHS Vlaams parlementslid Else De Wachter mag in de komende weken haar adoptiekind voor het eerst zien. Zes jaar heeft ze erop gewacht. Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...eaanvragen.aspx Eigen mening: De inhoud van dit artikel verbaasd me niet. Zoals in het artikel vermeld wordt: de wachttijden zijn in ons land veel te lang. In het artikel wordt er gesproken over een gemiddelde wachttijd van 4,5 jaar. Ik vind het logisch dat deze wachttijd veel mogelijke adoptieouders afschrikt. 4,5 jaar is slechts het gemiddelde, het kan dus nog een aantal jaren langer duren voordat deze toekomstige ouders hun adoptiekindje mogen verwelkomen. Hierbij moet je ook nog rekening houden dat bij deze mogelijke adoptieouders, een heel aantal zit dat eerst geprobeerd heeft om zelf zwanger te geraken. Wanneer dit niet lukt, en de kinderwens is groot, dan gaan beginnen ze soms te denken of adoptie al dan niet geschikt is voor hen. In hun ogen kunnen deze mogelijke ouders dus al enkele jaren 'verloren' hebben. Als hier dan nog deze lange wachttijden bij komen, ben ik ervan overtuigd dat dit daadwerkelijk een heel aantal toekomstige en ook geschikte adoptieouders kan afschrikken. Uiteraard is er voldoende tijd nodig om de mogelijke ouders grondig te screenen voordat een adoptie kan plaatsvinden. Toch denk ik dat bij een positief resultaat van de screening, de adoptie sneller kan plaatsvinden dan na de gemiddelde 4,5 jaar. Hopelijk wordt er dus snel iets gedaan aan deze lange wachttijden. |