actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2011, 21:40
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User

Confronteer slechte bestuurders via Facebook met hun eigen dood

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil chauffeurs die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken, met een shocktherapie op andere gedachten brengen. Via Facebook kunnen hun vrienden een levensecht krantenartikel opstellen waarin de chauffeur het slachtoffer wordt van een dodelijk ongeval. Dat bericht Het Nieuwsblad zondag.

De Facebook-applicatie kadert in de campagne 'Go for Zero', zegt Sofie Van Damme van het BIVV. "Iedereen die een gevaarlijke chauffeur op andere gedachten wil brengen, kan met enkele klikken zo'n gepersonaliseerd krantenartikel aanmaken."

Groot succes
Het succes is groot: na één dag waren er al 800 overlijdensberichten verstuurd. De reacties bij de doelgroep - jonge automobilisten - zijn zeer positief, zegt Sofie Van Damme.

De boodschap wordt diskreet overgebracht: de bestuurder is de enige die het bericht krijgt. "Uit de reacties blijkt dat zoiets zeer confronterend is", luidt het.

Bron:
Confronteer slechte bestuurders via Facebook met hun eigen dood,Gazet Van Antwerpen , 2011-11-20 , (www.gva.be)

Mening:
Of het bericht nu choquerend of confronterend is er moet gewoon iets gebeuren aan de verkeersdoden. Aangezien de krantenartikels een succes zijn wilt dit toch wel zeggen dat er veel te veel bestuurders zijn die te snel rijden. Jongeren zijn zich er niet echt bewust van de gevaren van het verkeer. 37% rijdt mee met een dronken chauffeur en 39% heeft geen schrik wanneer de bestuurder te snel rijdt. Dit zijn veel te hoge cijfers. Via facebook gaan ze jongeren proberen te bereiken in de hoop dat ze elkaar gaan wakker schudden. Het gaat zijn effect zeker niet missen maar helaas komt het niet bij iedereen confronterend over.
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2011, 22:31
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Bijna iedereen heeft Facebook, dus het is de ideale manier om jongeren te bereiken. Dus de veelzijdigheid heeft men dus al zeker en vast mee.
Wanneer je je eigen dood in een krantenartikel voor je krijgt dan zou ik zelf daar ook wel niet goed van zijn. En zo gaan vele chauffeurs ook inzien dat dit sneller gebeurt kan zijn dan ze zelf denken. Ik vind dit dus zeer positief.
Met citaat antwoorden
Oud 27th April 2012, 12:19
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User

Ik ben niet overtuigd van het nut hiervan. Als je zelf een overlijdensbericht aankrijgt weet je toch al dat het nep is, want je leeft toch nog?
En wat als je op facebook komt en niemand heeft gereageerd op je overlijdensbericht? Dan krijg je weer depressies etc.
Ik snap gewoon nog altijd niet dat er nog jongeren zat rond rijden. Als je een auto hebt weet je toch hoeveel geld zoiets kost, en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van het rijden met een auto. Zat rijden is in ieder geval niet stoer en het kan hele drama's veroorzaken en als je dat als jongere niet beseft ben je niet bekwaam om met de auto te rijden in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
Oud 28th April 2012, 14:56
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User

Ik vind dit eigenlijk ook niet zo'n goed idee, als je een overlijdensbereicht van jezelf aankrijgt en je leeft nog dan lach je daar toch eens goed met? Volgens mij is het veel beter om personen die een verkeersongeval hebben gehad en daar blijvende letsels aan over gehouden hebben uit te nodigen op scholen. Laat deze personen hun verhaal doen en jongeren zullen met open mond luisteren. Zulke activiteiten zullen volgens mij wél echt doordringen bij hen aangezien het de harde realiteit is. Jongeren zullen naar huis gaan en dat verhaal voor lange tijd meedragen. Ik denk dat zulke dingen veel efficiënter zijn dan een nep overlijdensbericht.
Met citaat antwoorden
Oud 30th April 2012, 16:55
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User

Ik vind dit persoonlijk niet zo'n erg goed initiatief.
Dit vind ik een brug te ver en ik twijfel ook sterk aan het shockeffect van deze krantenartikels.
Ik twijfel er enorm sterk aan of automobilisten hun rijgedrag gaan aanpassen wanneer ze een vals overlijdensbericht van zichzelf zien. Ik zou hier zelf niet erg veel waarde aan hechten.
Er zijn volgens mij veel betere initiatieven die het rijgedrag van automobilisten zouden kunnen veranderen.
Wanneer deze automobilisten voorbeelden te zien krijgen van mensen die blijvende letsels hebben overgehouden aan een ongeval, zal dit sneller een mentaliteitsverandering teweeg brengen denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:01.