actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th March 2012, 12:36
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User

Ouders begrijpen niet waarom Lieselot 15 jaar kreeg en Sanne Smets naar huis mag

Ouders begrijpen niet waarom Lieselot 15 jaar kreeg en Sanne Smets naar huis mag

dinsdag 13 maart 2012

Auteur: Kaatje De Coninck
BELGA, het nieuwsblad
Binnenland

De ouders van Lieselot De Clercq vinden het onbegrijpelijk dat Sanne Smets slechts vijf jaar voorwaardelijk kreeg voor het doden van haar baby. Hun dochter werd vorig jaar voor het assisenhof van Brugge nog veroordeeld tot 15jaar cel voor hetzelfde vergrijp. 'Dit is een klap in ons gezicht.

Moord blijft toch moord?'

Het gaat niet goed met Lieselot De Clercq. 'Ze was hysterisch vrijdag, nadat ze gehoord had dat Sanne Smets niet meer naar de gevangenis moet', vertelt haar mama, Carine Mestdagh. 'Het ging net wat beter met ons. We probeerden het proces achter ons te laten. Maar nu zijn alle pijnlijke wonden weer opengereten. Sanne en haar ouders konden vrijdagavond feesten, onze familie is levenslang veroordeeld. Waar is de gerechtigheid dan nog?'

'Mijn kind, schoon kind'
De ouders van Lieselot, Carine Mestdagh en Dany De Clercq, hebben het assisenproces tegen Sanne Smets vorige week in Leuven aandachtig gevolgd. 'Met tegenzin eigenlijk', vertelt Carine Mestdagh. 'Ik ben al vier jaar in behandeling bij een psychiater om alles te verwerken. Dit proces daar nog eens bijnemen, was eigenlijk te zwaar. Maar uiteindelijk was ik toch te nieuwsgierig.'

Sanne Smets werd schuldig bevonden aan kindermoord, maar kreeg vrijdag slechts 5 jaar voorwaardelijke celstraf. Daardoor hoeft ze niet meer terug naar de gevangenis. 'Mijn man en ik hadden ook gehoopt op vrijspraak voor Lieselot. Thuis hadden we een kamer speciaal voor haar klaargemaakt, fris geschilderd, bed opgemaakt. Die kamer wacht nog altijd op Lieselot, maar het mocht niet zijn voor haar.'

Waarom, dat weten haar ouders niet. 'Wel weten we dat op het proces alleen maar slechte dingen verteld werden over Lieselot. Wij zijn niet van het principe mijn kind schoon kind, maar dat was er vér over.'

De opgetrommelde getuigen schetsten inderdaad geen fraai beeld van Lieselot De Clercq. Op haar achttiende trok de jonge vrouw in bij een man van wie de vrouw op datzelfde moment aan het bevallen was van hun tweede kind. De jaren nadien zwierf ze van liefje naar liefje. Ze leefde grotendeels op hun kosten.

Vermagerd

De advocaten van Lieselot De Clercq pleitten dat het ging om een geval van zwangerschapsontkenning. 'De jury heeft dat niet willen geloven. De gerechtspsychiater zei zelfs vlakaf dat zoiets niet bestaat, terwijl hij in een interview in Dag Allemaal later het tegenoverstelde beweerde. Ik heb daar al dagen en nachten opzoekingen naar gedaan: het bestaat wél', zegt Mestdagh overtuigd.

Ze blijft ervan overtuigd dat haar dochter niet wist dat ze zwanger was. 'Twee weken voor de bevalling had ze haar regels nog. De laatste keer dat wij haar zagen, een dikke maand voor de bevalling, was er niets aan haar te zien. Ze was zelfs vermagerd. En niemand van de twintig getuigen op het proces heeft kunnen zeggen dat ze vermoedden dat Lieselot zwanger was. In tegenstelling tot bij Sanne.'

Mestdagh weet dat niet alle dossiers van babydoding hetzelfde zijn. 'Maar moord blijft moord, toch? In Brugge krijg je daarvoor 15 jaar, in Leuven ga je daarvoor blijkbaar vrijuit. Een klap in ons gezicht.'

Toch vindt Mestdagh niet dat Smets de cel in moet. 'Sanne is bij de bevalling in paniek geraakt, net als Lieselot. Ik vind het goed dat zij nu in therapie aan zichzelf kan werken. Maar onze dochter dan? Lieselot is geen kindermoordenares, zoals de jury heeft geoordeeld. Zij heeft haar baby nooit verstikt, wel achtergelaten. Voor ons is dat schuldig verzuim, geen moord. En toch moet zij de cel in, zonder enige begeleiding. Ik verwijt Sanne niks maar als je de vergelijking maakt, komt Lieselot er toch heel bekaaid vanaf.'

Korte toelichting

Intuïtief vond ik dat dit artikel eerder thuishoorde onder de rubriek mensenrechten. Doden van een baby? Recht op leven dat nog niet eens begonnen is? Het verschillend straffen van mensen met dezelfde indicatie?
Voor mij komen hier wel wat menselijke rechten aan bod!

Als ik het artikel las dan vind ik het echt wel moeilijk om hierop een bepaalde mening te vormen. Dit zijn echt delicate zaken. Maar het is allemaal anticiperen en discussiëren achteraf, na de feiten. Ik stel me gewoon de vraag hoe een menselijk wezen in staat is een ander menselijk wezen te doden? Laat staan een baby waar het leven nog maar pas begint! Allemaal goed en wel, maar ik vind dat als je zoiets doet je wel 15 jaar mag krijgen en dat je vanaf dan maar beter zwijgt. Het vergelijken met iemand anders die dezelfde gruwelijke feiten heeft gepleegd is natuurlijk een andere zaak. Dit gaat over procedures en ik denk dat je als gewone burger moeilijk kan beoordelen of bij de ene 15 jaar terecht is en ij de andere vrijlating de juiste straf is. Voor mij is dit een zaak voor het gerechtshof en daar houd ik me liever buiten. Mijn grote hamvraag is gewoon: Hoe kan je in godsnaam iemand anders leven afnemen? Is het dan niet fair dat ze van jou leven ook 15 jaar wegnemen? Over wanhoopspogingen en paniekaanvallen of psychische problemen bij de zwangerschap van een toekomstig kind wil ik liever niets zeggen. Voor mij is dat allemaal praat achteraf. Voor mij is de daad het onderwerp dat belang aantrekt en niet de verklaring van de daad. Alleszins geen gemakkelijk kwestie hier!
Met citaat antwoorden
Oud 2nd May 2012, 14:51
Malou Malou is offline
Registered User

We weten allemaal dat er op het gebied van straffen uitdelen in België zeer vreemde dingen gebeuren, als je bepaalde straffen die mensen krijgen vergelijkt, zie je meteen dat er wat niet klopt in ons rechtssysteem. Het verschil tussen deze twee vrouwen, de ene moet niet in de gevangenis en de andere 15 jaar, vind ik ook wel heel veel.
Er moet natuurlijk met alle factoren rekening gehouden worden om zulke vonnissen te trekken, en we kennen de volledige achergrond niet, maar zo'n groot verschil in straf voor zo'n gelijkaardige misdaad, vind ik toch wel zeer curieus. Ik denk dat dit zo'n zaak is waardoor men eens beter zou moeten nadenken over het systeem van straffen in België, want het mag en kan niet zijn dat je straf afhangt van hoe slecht of goed gezind je rechter is of in welke stad je berecht wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:02.