|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jongeren weinig tevreden over schoolresultaten
Jongeren weinig tevreden over schoolresultaten
Hoe ouder ze zijn, hoe minder graag Vlaamse jongeren naar school gaan. Bovendien zijn ze vaak ontevreden over hun schoolresultaten. Dat is een van de vaststellingen van een grootschalige vierjaarlijkse enquête van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De WHO deed onderzoek bij 11-, 13- en 15-jarigen in 39 Europese en Noord-Amerikaanse landen. De jongeren werden ondervraagd over 60 onderwerpen gerelateerd aan hun gezondheid en welbevinden, sociale omgeving en gedrag. De vakgroep maatschappelijke gezondheidskunde van de Universiteit Gent werkte in Vlaanderen mee. Die ondervroeg in totaal 4180 Vlaamse jongeren. De Vlaamse jeugd blijkt alvast niet gezonder of gelukkiger dan vier jaar geleden. Ook niet op school. Hoe ouder jongeren worden, hoe minder graag ze naar school gaan. Van de 11-jarigen gaat 43 procent van de meisjes en 31 procent van de jongens graag naar school. Bij de 15-jarigen is dat nog respectievelijk 15 en 12 procent. Jongeren zijn weinig tevreden over hun schoolresultaten. Van de 11-jarigen vindt nog 71 procent dat zijn schoolresultaten goed zijn. Bij de 15-jarigen blijft daar nog 52 procent van over. “Met 52 procent zitten we net onder het gemiddelde van alle landen”, zegt Bart De Clercq, doctoraatsstudent aan de Universiteit Gent. “Verklaringen kunnen we op dit moment nog niet geven. Zegt dit cijfer iets over de mentale gezondheid van de jongeren of heeft het te maken met culturele aspecten die bepalen hoe ze op vragen reageren? Zo blijken Nederlandse jongeren meer geneigd om positief en extravert te antwoorden terwijl Vlamingen gereserveerder reageren. Het kan dat Nederlandse jongeren zich vaker overschatten terwijl Vlaamse jongeren zich misschien eerder onderschatten. Dit zegt niet altijd iets over het reële gedrag of de mentale gezondheid.” Naarmate de jongeren ouder worden ervaren ze meer druk op school. Een op de vijf 11-jarigen klaagt over druk op school. 36 procent van de 15-jarigen. De Vlaamse jongeren vinden wel dat hun klasgenoten vriendelijk zijn en vaak helpen. Drie op de vier 11-jarigen ervaren veel ondersteuning van de klasgenoten. Dat geldt ook voor de 15-jarigen. Fysiek geweld op de speelplaats blijft beperkt. Toch zegt 16 procent van de 11-jarigen de voorbije maanden minstens twee keer gepest te zijn geweest. Van de 13- en 15- jarigen zegt nog acht procent de afgelopen maanden gepest te zijn geweest. Bron: http://www.klasse.be/leraren/27365/...hoolresultaten/ Eigen mening: Ik vind het heel jammer dat een groot aantal leerlingen negatief kijkt naar verschillende aspecten van de school. Minder dan de helft van de Vlaamse jeugd gaat graag naar school en weinigen zijn tevreden over hun schoolresultaten. Ik had niet verwacht dat er zo weinig jongeren tevreden zijn over hun schoolresultaten. Vanmiddag is dit mij voor de eerste keer echt opgevallen. Ik moest vanmiddag toezicht doen op mijn stageschool, terwijl de leerlingen hun examens van Pasen mochten inkijken. Hoewel deze leerlingen vaak erg goed scoorden op deze examens, merkte ik bij hen op dat ook zij niet allemaal tevreden waren met hun resultaten. Het wordt vaak als goed aanzien dat leerlingen altijd beter en beter willen presteren maar ik denk toch dat hier voldoende aandacht aan besteed moet worden. De school moet nog altijd een omgeving zijn waar de leerlingen zich thuis voelen en niet het gevoel hebben dat ze er enkel naartoe gaan om te presteren. |
#2
|
|||
|
|||
Jongeren weinig tevreden over schoolresultaten
In mijn naaste omgeving merk ik zelf dat steeds minder jongeren graag naar school gaan. Mijn broer is hier het perfecte voorbeeld van. Hij is slim genoeg om heel goede punten te halen, maar school interesseert hem gewoon niet meer. Ondertussen zit hij in zijn laatste jaar van het middelbaar en hij zegt dat hij absoluut geen zin heeft om verder te studeren. Hij is schoolmoe. Mijn broer wil plezier maken en dat kan volgens hem niet in de laatste jaren van het middelbaar (en in het hoger onderwijs) omdat de leerkrachten veel te veel huiswerk geven. Deze denkwijze zie ik bij veel van zijn leeftijdsgenoten. Volgens mij moeten de leerlingen in het middelbaar op een of andere manier gemotiveerd worden. Positieve stimulansen en feedback zijn ook belangrijk. Wanneer leerlingen het gevoel hebben dat ze het goed doen in de les, dan gaan ze hun schoolresultaten hoogstwaarschijnlijk ook een stuk positiever interpreteren.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik denk persoonlijk niet dat deze resultaten zorgwekkend zijn. Het is vrij normaal dat een 15-jarige zegt dat hij niet graag naar school gaat. Hiermee bedoelt de jongere gewoon dat hij liever andere dingen doet zoals sporten, winkelen, op vakantie gaan, ... Ik heb zelden iemand van die leeftijd horen zeggen: "Ik ga graag naar school". Naarmate ze ouder worden en vakantiewerk beginnen doen, verandert deze houding meestal wel. Ze merken dan op dat werken niet zoveel beter is. Als ze dan ook nog eens opmerken dat ze veel minder vakantie (en vrije tijd) hebben als ze gaan werken, dan beseffen ze heel gauw dat ze het niet zo slecht hebben op school.
Een groter probleem is dat jongeren niet willen leren en daardoor slechte resultaten behalen. Zeker als deze jongeren slim genoeg zijn om het ver te schoppen op school. Deze jongeren zouden eens moeten stilstaan bij hun toekomst. Wat willen ze later gaan doen? De school zou wat aandacht moeten besteden aan dit aspect. De leerlingen moeten een doel hebben om te studeren. Veel leerlingen zitten op school en denken bij zichzelf: "Waarom leer ik dit nu allemaal?" Als leerlingen de leerlingen een toekomstvisie hebben, dan kunnen ze hier naartoe werken. Ze beseffen dan dat ze werken in functie van hun toekomst. Dit is iets dat vaak over het hoofd wordt gezien in de scholen... |