actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th April 2012, 10:00
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Aantal bewakingscamera's in twee jaar verdrievoudigd

De privacycommissie heeft het aantal aangiften van bewakingscamera's de voorbije twee jaar bijna zien verdrievoudigen. In januari 2010 was nog sprake van 6.552 aangiften, vandaag staat de teller op 18.041. Dat schrijft De Tijd dinsdag.
Het aangiftecijfer staat bovendien voor een veelvoud aan camera's. Want 17.763 aangiften zijn bestemd voor 'besloten plaatsen', waar tientallen camera's kunnen staan, zoals in bedrijven en supermarkten. De resterende 278 zijn voor gemeenten, waar in meerdere straten camera's kunnen staan.

Ondanks het feit dat al vijf jaar specifieke regels gelden voor de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, zijn er nog heel wat onduidelijkheden en illegale praktijken, blijkt uit een analyse van de privacycommissie. Die waarschuwt dan ook voor het onwettige gebruik van camera's.

Zo zijn er werkgevers die officieel bewakingscamera's installeren om buitenstaanders op diefstal te betrappen, maar de camera's ook onwettig gebruiken om hun personeel in de gaten te houden. Ook de politiediensten zouden soms illegaal camera's gebruiken.

BRON: DS online 17 april 2012

MENING:
Tegenwoordig ijveren vele mensen voor meer blauw op straat, meer beveiligingscamera's ... Zelden denken ze aan de impact hiervan. Meer camera's op straat heeft namelijk als rechtstreeks gevolg dat ook jouw doen en laten gefilmd wordt.

Op zich heb ik geen probleem met de verdriedubbeling van de camera's op straat, zolang de bewakingscamera's enkel bedoeld zijn om criminaliteit op te sporen. Ik vind mijn privacy namelijk belangrijk, maar veiligheid overstijgt toch wel de waarde van privacy.

Toch stel ik me nog enkele vragen bij het inschakelen van bewakingscamera's. Ik vraag me voornamelijk af of de camera's wel genoeg effect hebben? Ook vraag ik me af of de camera's functioneel gebruikt worden en of ze daadwerkelijk wel op de juiste plaatsen hangen?
Met citaat antwoorden
Oud 18th April 2012, 01:20
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User

Net zoals Anneleen stel ik mezelf toch ook enkele vragen bij het gebruik van camera's op openbare plaatsen.
Bovendien stelt Anneleen, als ik het goed begrijp, dat veiligheid boven privacy gaat. Een stelling die ik wel deels kan volgen, maar toch ook mijn bedenkingen bij heb. Ergens kan en wil ik deels wel mijn privacy inperken voor de veiligheid (of is het eerder een gevoel van veiligheid) van onze samenleving. Toch zou het aangenaam zijn, moest er ergens nog een duidelijke grens getrokken worden.
Dit gaat dan natuurlijk verder dan enkel het plaatsen van camera's op bepaalde plaatsen, ook denk ik hierbij aan privacy ondanks satellieten, internet, ...
Privacy is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer dient te beschermen en ik vind het belangrijk dat dit toch gerespecteerd blijft in de mate van het mogelijke.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:12.