|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Red Bull trekt Jezus-reclame terug
Red Bull, fabrikant van energiedrankjes, heeft in Zuid-Afrika een televisiespotje teruggetrokken na klachten van christenen. In de reclame wordt Jezus Christus getoond terwijl hij over water loopt. Een van de discipelen beweert dat dit komt omdat hij net een blikje Red Bull heeft gedronken, maar Jezus ontkent dit. Hij zegt dat je gewoon slim moet zijn en moet weten waar de stenen in het water liggen.
De Rooms-Katholieke kerk drong er bij christenen op aan geen Red Bull te drinken tijdens het vasten, maar ging niet zover op te roepen tot een boycot. Ook de Zuid-Afrikaanse Islamitisch-Joodse Raad heeft gewaarschuwd voor de gevolgen van 'seculier extremisme'. Red Bull zegt in een verklaring dat het altijd op zoek is naar 'welbekende thema's' voor zijn humoristische reclamespots. 'Het is nooit onze bedoeling geweest bewust iemand te kwetsen.' Bron: DeStandaard 14/03/12 Bespreking: Het is belangrijk dat we naar de bedoeling, en niet de inhoud van de boodschap kijken. Net als bij stand-up comedy hebben we het voor de hand liggende voorbeeld Geert Hoste, die niets anders doet als het belachelijk maken van bekende Vlamingen. Inhoudelijk zijn z'n boodschappen slecht sprekend over andere mensen, maar zijn bedoeling is niet om deze mensen in het belachelijk trekken of uit te maken. Hij wilt gewoon zijn toeschouwers laten lachen, ongeacht of je dit nu zelf grappig vindt of niet. Ook hier is het de kunst om de gulden middenweg te vinden. Ik vind zelf ook dat vrijheid van meningsuiting te vaak als excuus gebruikt voor extreme uitspraken of daden. Maar anderzijds kan je bijna niets meer zeggen of doen zonder dat er wel iemand zal zijn die het schokken vindt. |