|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Generatie Y is voornamelijk aan het werk in de horeca
Generatie Y is voornamelijk aan het werk in de horeca
Waar op deze krappe arbeidsmarkt bevindt zich momenteel de generatie Y, ofwel de Facebookgeneratie? Het 'personal branding'-bureau Millenial Branding hoefde niet lang na te denken waar zij de professionele informatie van deze online whizzkids vandaan kon halen. Het bureau uit Boston onderzocht zo'n 50 miljoen gegevens op 4 miljoen Amerikaanse Facebookprofielen om meer te weten te komen over de werkomgeving van deze Facebookgeneratie, hun functietitels en de rol die sociale media in hun professionele leven speelt. Millenial Branding voerde dit onderzoek uit in samenwerking met Identified, de grootste database van professionele informatie op Facebook. Er werd gekeken naar de gegevens op de Facebookprofielen van Amerikaanse jongeren tussen 18 en 29 jaar oud. 80 procent onder hen vermeldt op z'n minst één school waar ze gestudeerd hebben en 36 procent vermeldt een werkgever. Waar werken ze? Velen hebben een goede baan in de IT, het onderwijs of de financiële wereld, maar een opmerkelijk groot aantal van de onderzochte millenials doet niks met hun diploma: met 2,9 procent is 'ober' namelijk de meest voorkomende functietitel. Feit is wel dat een groot aantal hiervan deze functie beoefent als bijbaan naast hun (tweede) studie. Op nummer twee in de onderzoeksresultaten vinden we de titel Manager met 2,5 procent. Wat verder nog opvalt, is dat generatie Y een behoorlijk ondernemende generatie is: 1,2 procent is namelijk eigenaar van zijn eigen bedrijf, wat ondernemer meteen tot de vijfde meest populaire functietitel maakt. Jobhoppen blijkt duidelijk de regel bij generatie Y, want ze blijven gemiddeld slechts twee jaar in hun eerste functie en veranderen daarna nog regelmatig van werkgever. Hoewel jongeren bekend staan om hun behoefte aan 'fun' en flexibiliteit blijkt met 4,5 procent de overheid toch een belangrijke werkgever te zijn. 3,2 procent dient zelfs het vaderland in het Amerikaanse leger. Andere belangrijke werkgevers zijn typisch Amerikaanse bedrijven zoals Walmart, Starbucks, McDonald's, Abercrombie & Fitch en UPS. Die gegevens lijken erop te wijzen dat de millenials het moeilijk hebben om binnen te raken bij grote bedrijven en daarom ofwel hun eigen bedrijfje opstarten ofwel een (tijdelijke) baan in de horeca aannemen. In de toekomst zal daar hoogstwaarschijnlijk verandering in komen, want er wordt geschat dat in 2023 de generatie Y 75 procent van de arbeidsmarkt zal uitmaken. Facebook op het werk Generatie Y heeft gemiddeld 696 vrienden op Facebook. Daarbij maken ze weinig onderscheid tussen hun privéleven en hun professionele leven, want 82 procent heeft minstens één collega als Facebookvriend. 40 procent heeft meer dan tien collega's in hun virtuele netwerk. De Facebookgeneratie maakt dus weinig onderscheid tussen werk en privé. Ondanks het feit dat vele (loopbaan)coaches roepen dat het beter is om deze factoren (grotendeels) gescheiden te houden. Bron: www.vkbanen.nl (08-02-2012)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |