|
|||
|
|||
Verkeerschaos door betoging
Verkeerschaos door betoging
Wie morgen het openbaar vervoer moet gebruiken, kan maar beter voorzorgen nemen. Vanaf 6u ’s ochtends rijdt een groot deel van de bussen, trams en metro’s niet meer uit. Een gevolg van de grote vakbondsbetoging in Brussel tegen de aangekondigde besparingen. Alleen wie met de trein naar het werk gaat, hoeft zich geen zorgen te maken. “De treinen móéten wel rijden om alle vakbondsmensen in Brussel te krijgen”, geeft Jos Digneffe van ACOD Spoor toe. Maar al het andere openbaar vervoer belooft kommer en kwel. “Ga er maar van uit dat geen enkele provincie gespaard blijft”, zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster van De Lijn. “Omdat de drie grote vakbonden de betoging steunen, zal de impact op het bus- en tramverkeer in Vlaanderen niet min zijn. We proberen ons voor te bereiden, maar we kunnen niet veel doen.” Ook in Brussel en Wallonië dreigt verkeerschaos. In Brussel is morgen amper de helft van de metrolijnen beschikbaar, en maar één bus op de vijf zal uitrijden. Ook andere openbare dienstverlening draait vrijdag op een laag pitje. De kans is groot dat u bijvoorbeeld geen post in de bus krijgt. De Lijn, NMBS, MIVB en Bpost raden aan om via krant, radio en websites op de hoogte te blijven van de verkeersproblemen. Elk uur sturen ze updates door. http://www.gva.be/nieuws/binnenland....aspx#rcomments EIGEN MENING: Stakingen zijn onaangenaam voor busgebruikers zoals ikzelf, maar toch snap ik deze keer waarom er gestaakt wordt. Deze sociale onrust komt echter niet echt onverwachts. De prijs van de nieuwe begrotingstekorten gaan we zwaar voelen in onze portomonnee, terwijl het in de eerste plaats niet onze schuld is dat er een crisis is. Waarom moet de doorsnee burger weer opdraaien voor fouten die ergens bovenaan gemaakt zijn? Mensen blijven zoiets niet pikken. Feit is echter wel dat er dringend bespaard moet worden... de manier waarop lijkt echter niet de juiste. De staking is op de koop toe vrij nefast voor onze economie. Het gaat al niet goed met onze economie en op deze manier gaat het gewoon nog slechter gaan. De reden waarom gestaakt wordt is aanvaardbaar, de manier waarop niet. Heel wat mensen gaan te laat op hun werk aankomen of zelfs helemaal niet kunnen vertrekken. Ook het terug thuiskomen zal heel wat problemen opleveren en het zal vooral voor de doorsnee burger treffen. Trouwens, in mijn ogen zal de staking toch geen of weinig effect hebben... Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 1st December 2011 om 11:26. |
|
|||
|
|||
Het is momenteel half acht en ik heb mij al groen en blauw zitten ergeren! Iedereen heeft het recht om te betogen of te staken, maar met de verkeerschaos die momenteel gecreëerd wordt, treft men alleen de 'gewone' werkende mens en de schoolgaande kinderen. Gisterenmiddag zat er op mijn bus een mens die zeer moeilijk te been is en die elke dag de bus moet nemen om naar zijn kinesist te rijden. Hij zei dat hij vandaag waarschijnlijk een taxi zou moeten nemen. Reken dus maar uit... Hoeveel mensen zullen vandaag niet op hun werk geraken? In veel gevallen moeten zij een dag van hun zuurverdiende vakantiedagen opnemen. De meeste werkgevers gaan ervan uit dat je op voorhand wist dat er moeilijkheden gingen zijn en dat je dus je voorzorgen kan nemen om op je werk te geraken.
Gisteren gaf men in het nieuws de raad vandaag de site van De Lijn te raadplegen om meer details te vinden over de hinder. Om 7 u. deze morgen heb ik mijn pc aangezet. Toen ik 'De Lijn' had ingetikt, verscheen er doodleuk: 'Service unavailable'. Na meerdere vergeefse pogingen heb ik ze dan ook maar gestaakt. Met de moed der wanhoop heb ik na 20 minuten opnieuw een poging gewaagd en bingo! De Lijn verscheen op mijn scherm. Nu moest ik alleen nog 'provincie Antwerpen' aanklikken en je raadt het al...'service unavailable'. Ik weet dus na meer dan een half uur nog niet of de bus rijdt en, zo ja, wanneer. Nu zou ik eventueel naar hun diensten kunnen bellen, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat ik zéér veel geduld zal moeten oefenen om iemand aan de lijn te krijgen die mij een deftig antwoord zal kunnen geven. Mens, erger je niet? |