|
|||
|
|||
Di Rupo op weg naar de koning
Formateur Elio Di Rupo en de zes onderhandelaars kwamen rond 14.30 u opnieuw samen. Een uur later verliet de formateur de vergadering echter alweer. Hij is nu onderweg naar koning Albert II, die momenteel in het kasteel van Ciergnon verblijft. Di Rupo zou daartoe besloten hebben na een zoveelste dispuut met Open VLD.
Maandagnamiddag begon formateur Di Rupo met de zes onderhandelende partijen aan een zoveelste finale poging om een akkoord te bereiken rond de begroting voor 2012 en de economische hervormingen. Na een uur werden de gesprekken echter weer gestaakt. Formateur Di Rupo heeft nu een afspraak met koning Albert II. Die bevindt zich in zijn buitenverblijf in Ciergnon. Daardoor zullen de onderhandelingen dus zeker een aantal uur stilliggen. Of Di Rupo werkelijk zijn ontslag wil aanbieden, zoals de VRT meldt, is lang niet zeker. Het lijkt er alvast op dat Di Rupo een dramatisch moment zoekt om de vastlopende gesprekken te deblokkeren. De Croo Di Rupo vroeg de zes onderhandelende partijen of ze bereid waren om voort te onderhandelen. Iedereen ging daarmee akkoord, maar de manier waarop Open VLD-voorzitter Alexander De Croo dat formuleerde, zinde Di Rupo kennelijk niet. De Croo verwees in zijn antwoord naar de zes aanbevelingen van Europa voor België. Voor zijn partij zijn die het referentiekader voor de onderhandelingen. De Croo zei dat er al twee van de zes, banken en energie, in de goede richting evolueren, over de andere vier wil hij nog verder praten. In de begroting vragen de liberalen een grotere nadruk op besparingen. De sociaal-economische hervormingen gaan volgens hen niet ver genoeg op het vlak van brugpensioen, wachtuitkeringen en werkloosheid. Ze dringen ook aan op een hervorming van het indexsysteem. Volgens Open VLD is het huidige resultaat onvoldoende om de goedkeuring te krijgen van Europa en de financiële markten. Of de vraag of de onderhandelingen nu defintitief zijn afgesprongen, antwoordde Open VLD-minister Vincent Van Quickenborne: 'Ik denk niet dat het nu het einde is.' 'Spelen met vuur' PS-onderhandelaarster Laurette Onkelinx verklaarde voor aanvang van de vergadering vanmiddag dat vier van de zes partijen zondagavond akkoord gingen met de grote lijnen van het laatste voorstel van de formateur. Ze sprak haar hoop uit dat ook de twee liberale partijen vandaag overstag gaan. Indien Open VLD en MR blijven dwarsliggen, spelen ze met vuur, waarschuwde Onkelinx. Open VLD-voorzitter Alexander De Croo zette voor de start nogmaals de puntjes op de i: 'Het enige wat ik vraag is wat Europa vraagt en wat de landen om ons heen al jaren doen. Dat zijn hervormingen om ons sociaal model veilig te stellen.' Kritiek op Open VLD De onderhandelaars zaten zondag sinds 16.30 uur aan tafel. Rond 23.30 uur maakte Alexander De Croo aan de overige onderhandelaars duidelijk dat er wat zijn partij betrof nog altijd te weinig werd bespaard in de nieuwe voorstellen, en dat de structurele hervormingen niet verregaand genoeg waren. Om 02.00 uur werden de onderhandelingen afgebroken, nadat formateur Di Rupo in een betoog zou hebben benadrukt hoe dramatisch de situatie was. 'Ronduit schandalig' Vooral CD&V uitte maandag openlijk kritiek aan het adres van de Vlaamse liberalen. Vlaams parlementslid Carl Decaluwé vindt de houding van de Open VLD onacceptabel: 'De wereld staat op instorten en hier is men aan het discussiëren over 200 miljoen euro op een begroting van meer dan 11 miljard. Ik vind dat ronduit schandalig.' Voormalig partijvoorzitster Marianne Thyssen was iets diplomatischer: 'Ik vraag mij of de mensen aan de tafel zich nog realiseren wat er voor ons land op het spel staat.' Ze vindt ook dat er 'heel hoog spel' wordt gespeeld aan de onderhandelingstafel. 'Dat kan ons zuur opbreken.' CD&V-kamerlid Michel Doomst hoopte vooral op een nieuwe dynamiek in de onderhandelingen: 'Het mag niet bij dezelfde stekkertrekkerij blijven.' 'Trekken en sleuren' Open VLD-minister Annemie Turtelboom stelde maandag dat haar partij nog steeds gelooft in de onderhandelingen. 'We zullen blijven trekken en sleuren om tot een goed akkoord te komen dat de toets van de financiële markten en Europa kan doorstaan.' Turtelboom herhaalde dat er nog werk is aan een 'goed evenwicht tussen belastingen en besparingen.' Bij minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) was dezelfde boodschap te horen. Hij verklaarde dat het aantal nieuwe belastingen in het voorstel van formateur Di Rupo nog te hoog ligt om Europa te overtuigen. Vanhengel voegde er nog aan toe dat 'veel partijen aan de onderhandelingstafel zich blijkbaar achter de brede rug scharen van Open VLD'. Brond: DS: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111121_002 Opinie: En wat nu? Als de koning het ontslag van Di Rupo aanvaart, zijn we terug bij af en staan we nog eens zoveel weken terug. Ondertussen loopt de rente op de staatsschuld op en begint Europa het beu te worden. Ik snap OpenVLD. Als ze nu toegeven kan De Croo zijn biezen pakken en de politiek verlaten en is het te hopen dat de partij de kiesdrempel nog haalt. Maar wat maakt het uit, die partijpolitiek blokkeert alles. Het is De Croo die de stekker uit de regering Leterme II trok en nu zijn ze alles weer aan het opblazen. Ik ben deze partij grondig beu aan het worden. De tijd voor een goed evenwichtig akkoord te vormen hebben ze vergooid, nu moet het gewoon snel gaan. Ik weet één partij die nu in de handjes wrijft. N-VA is hier dé grote winnaar natuurlijk. Het is bewezen dat de onderhandelingen niet stroef liepen door hen. De onderhandelingen mislukken nu weer en ze zaten er niet bij, dus dit is recht in hun kaarten gespeeld. Ik denk echt dat we nu het allerdiepste ooit zitten. We kunnen de schuld niet meer bij de communautaire dossiers leggen, want die waren opgelost. Het wordt nu toch echt wel duidelijk dat de tegenstellingen tussen noord en zuid en tussen rechts en links stilaan onoverbrugbaar worden denk ik. |