|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Beter gewapend tegen winterellende op Vlaamse wegen
Beter gewapend tegen winterellende op Vlaamse wegen
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft dinsdag het Winterplan 2011-2012 voorgesteld. Dat plan zou Vlaanderen beter moeten wapenen tegen verkeersellende door winterweer. Na twee bijzonder strenge winters en bijhorende verkeersellende is er een grondig bijgestuurd Winterplan voorgesteld. De zoutvoorraad wordt bijvoorbeeld drastisch verhoogd. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de zoutvoorraden ‘maximaal’ aangevuld. Zo hoopt men beter gewapend te zijn tegen eventueel streng winterweer en extreme winterse omstandigheden. De strooidiensten van AWV starten met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter. De bedoeling is ook dat er ‘efficiënt’ wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg. Bij extreme weersomstandigheden is de afspraak dat eerst de prioritaire wegen zullen worden vrijgemaakt. De aanpak van eventuele zoutschaarste wordt wel bijgestuurd. Op prioritaire wegen worden nog steeds alle rijstroken bestrooid, 'want voor de weggebruiker is er geen zichtbaar verschil tussen een gestrooide en ongestrooide rijstrook’. Net als vorig jaar kan ook het blokstrooien bij extreme omstandigheden worden ingevoerd. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de strooidiensten de kans te geven om sneeuw te ruimen en te strooien. Er komt ook een proefproject in Kortrijk waarbij AWV een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout. Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren rond met speciale winterbanden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook ’s nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen. De Lijn heeft met AWV ook de afspraken verfijnd over het strooien op een aantal punten die belangrijk zijn voor het tram- en busverkeer. (bron: www.standaard.be) Mening: Het is fijn om te horen dat ze een oplossing hebben bedacht tegen de sneewoverlast. Ieder jaar hoor ik steeds opnieuw dat de voorraad strooizout vroegtijdig op is. Zo komt heel het verkeer vast te zitten en reizen met het openbaar vervoer wordt bijna onmogelijk. Ik weet niet of dit veel zal helpen maar we zijn alleszins op de goede weg. |
#2
|
|||
|
|||
Ik zelf vind het ook super dat er meer strooizout hebben opgeslagen en een heel plan hebben gemaakt voor de strenge winter. Nu denken we nog niet echt aan die winter, omdat het over een paar weken zelfs nog warm was buiten, maar met het Belgisch weer ben je nooit zeker. Het kan goed zijn dat het volgende week inneens begint te sneeuwen. Zelf voel ik me dan op de weg ook al zekerder als ik weet dat ze genoeg strooizout hebben om de banen veilig te maken. Hoeveel ongelukken zouden er wel niet gebeuren door gladde wegen? Het kan zijn dat ze al het strooizout niet nodig hebben, maar beter te veel dan te weinig dan!
|
#3
|
|||
|
|||
Ik vind het in ieder geval een goed idee om grondig voorbereid aan de winter te beginnen. Ik rijd zelf nog niet zo lang met de auto en zie het dan zeker nog niet zo goed zitten om me over gladde wegen te begeven.
Bovendien vind ik het ook positief dat er aan de fietsers gedacht wordt. Nog niet zo lang geleden was ik ook zo'n zwakke weggebruiker die met moeite door de sneeuw moest ploeteren om op school te geraken. Hopelijk wordt op deze manier de winterellende een beetje beperkt. |