|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Dier- en plantensoorten sterven uit!
Bijna 25.000 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd
Wereldwijd worden in totaal 24.216 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd. Dat blijkt uit de nieuwe Rode Lijst van bedreigde soorten die werd opgesteld door de natuurorganisatie IUCN (International Union for Conservation of Nature). Van de 61.914 soorten die duizenden wetenschappers over de hele wereld hebben onderzocht, zijn er 801 soorten volledig uitgestorven. 64 soorten komen niet meer in het wild voor. Bij de vorige Rode Lijst van 2010 waren dat nog respectievelijk 791 en 63 soorten. Uit de cijfers blijkt dat het aantal soorten nog steeds achteruit gaat, aldus IUCN. Op dit moment loopt volgens de organisatie ongeveer een kwart van alle zoogdieren het risico op uitsterven. De westelijke zwarte neushoorn, een ondersoort van de zwarte neushoorn, wordt dit jaar zelfs als uitgestorven verklaard. Neushoorns worden ernstig bedreigd door illegale jacht door een groeiend aantal stropers. Daarnaast lijden zij onder een steeds kleiner wordend leefgebied. Overigens geldt voor nagenoeg alle soorten dat de bedreiging in grote mate een gevolg is van menselijk handelen. Zo is het verlies van leefgebied, bijvoorbeeld door de kap van regenwoud, een belangrijke oorzaak. Ook illegale jacht en handel, vervuiling en klimaatverandering vormen een ernstige bedreiging. Het Belang Van Limburg 10/11/2011 Mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat ik verrast was van de cijfergegevens van dit artikel. Wereldwijd worden in totaal maarliefst 24.216 diersoorten en plantensoorten met uitsterven bedreigd. 801 soorten zijn al volledig uitgestorven! Dit zijn angstaanjagende gegevens. In het artikel staat zelfs dat het aantal soorten steeds achteruit blijft gaan, binnenkort zijn er geen diersoorten en plantensoorten meer over. Volgens dit artikel loopt op dit moment ongeveer een kwart van alle zoogdieren het risico op uitsterven. Dit is zeer veel. Dat dit het gevolg is van menselijk handelen ligt voor de hand. De mens is de aarde en haar bewoners aan het verwoesten. Dit beseffen we niet altijd. Voor onze luxe moet de natuur lijden. We kappen bijvoorbeeld zeer veel bossen, we doden dieren voor eten (in het beste geval) en bepaalde diersoorten om jassen te maken en we nemen wilde diersoorten gevangen. Er zullen waarschijnlijk nog meer dingen zijn die de mens doet. Ik vind dat we stil moeten staan bij de prijs dat de natuur moet betalen voor ons luxueus leven. |
|
|||
|
|||
Ik ga volledig akkoord met de mening van Sofie. Het is zeer jammer dat er zo veel diersoorten met uitsterven bedreigd zijn. Het is raar als je bedenkt dat onze kinderen misschien al niet meer gaan weten wat een panda of een ijsbeer is. Langs de andere kant is dit ook de normale gang van zaken in de natuur. Alle dieren die niet meer kunnen stand houden, niet genoeg mee evolueren, sterven uit. Ze creëren plaats voor nieuwe diersoorten die we misschien nu nog niet kennen maar ik ben er van overtuigd dat de mens en zijn streven naar luxe dit proces enorm laten versnellen.
|