|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Principeakkoord over hervorming NMBS
Principeakkoord over hervorming NMBS
Formateur Elio Di Rupo en de onderhandelaars van de zes partijen zijn maandagavond rond 22 uur uit elkaar gegaan. Er werden principeakkoorden bereikt over een 'structurele hervorming' van de NMBS en de financiering van Belgocontrol. De onderhandelaars zaten sinds 14 uur aan de onderhandelingstafel van formateur Di Rupo. Op de agenda stonden de overheidsbedrijven (NMBS en Belgocontrol) en steun aan ondernemingen. Op verschillende punten werden dus principeakkoorden bereikt, zij het niet over de budgettaire aspecten, zo werd vernomen. Over de NMBS werd een basistekst overeengekomen, luidt het bij een onderhandelaar. 'We zijn het eens om de structuur te hervormen. Het gaat om een vereenvoudiging en het efficiënter maken van de spoorwegen.' Wellicht zal er een einde komen aan de huidige structuur met drie entiteiten: de NMBS-Holding die waakt over de NMBS-vervoersmaatschappij en infrastructuurbeheerder Infrabel. Bij het Rekenhof zal de federale regering een studie over de geldstromen bestellen, op basis waarvan over de vereenvoudiging zal worden beslist. Eerder hadden de onderhandelde partijen met het communautaire akkoord al enkele beslissingen genomen over de spoorwegen. Zo komen er gewestvertegenwoordigers in de raden van bestuur van de entiteiten van de NMBS-groep. De gewesten zullen ook voor bijkomende financiering kunnen zorgen voor de aanleg, aanpassing of modernisering van de spoorlijnen. En binnen de NMBS komt er een nieuwe structuur waarin de gewesten en federale overheid de uitbating van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel zullen beheren. Geluidsoverlast Wat Belgocontrol betreft, werden de financieringsproblemen besproken. Daarover zal worden onderhandeld met de gewesten. Ook kwamen de onderhandelaars overeen om de beslissingen van 2008 en 2010 over de geluidsoverlast van vliegtuigen uit te voeren. Er komt ook een onafhankelijk controleorgaan voor de geluidsnormen. Vooral MR was voorstander van dergelijk controlestructuur. Voor het luik 'steun aan ondernemingen' willen de onderhandelaars de steun voor onderzoek voortzetten en steunen ze de engagementen voor de kleine en middelgrote bedrijven: daarbij kiezen ze voor een vrijstelling van sociale bijdragen. Dinsdag nemen de onderhandelaars een snipperdag. Woensdag om 13 uur komen ze opnieuw bij elkaar en vatten ze de bespreking van de begroting aan. Ook het rapport van de Hoge Raad van Financiën, dat maandag werd vrijgegeven, komt dan mee op tafel te liggen. Daarin staat dat de economiche groei lager is dan aanvankelijk vooropgesteld door de onderhandelaars. Er zal dus nog meer bespaard moeten worden. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111031_151 Mening: de langste regeringsvorming ooit valt geleidelijk aan op zijn plaats. Uiteraard is nog niet alles besproken of beslist maar het lijkt erop dat de regeringsvorming vlotter verloopt dan eerst gedacht. Zelf heb ik weinig kennis over de exacte inhoud van de beslissingen die de regeringsvorming met zich meebrengt maar voorlopig lijken de onderhandelingen bekwaam te verlopen. |
#2
|
|||
|
|||
De NMBS is een log overheidsorgaan, waarin beslissingen en besluiten onvermijdelijk verbonden zijn aan de logge structuur van het federale België. Dit laatste kampt, door de langdurige afwezigheid van een "actieve" regering, met meer en meer momenten van besluiteloosheid. Dit laat zich dan vooral gelden wanneer de nood aan verandering het hoogst is. Zo dringt een herstructurering bij NMBS zich op om de noodzakelijk efficiëntie te verbeteren en bevinden ook enkele andere overheidsbedrijven zich in de hoek waar de klappen vallen. Zonder nieuwe regering echter, waarin alle partijen op 1 lijn staan wat betreft de noodzakelijke besparingen, blijft België verder aanmodderen en zien zelfs buitenlanders België kwakkelen en wankelen.
|