![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
![]() Griekse put nog veel dieper dan gedacht
BRUSSEL - De economische toestand van Griekenland is zo dramatisch dat de huidige hulpplannen bij lange na niet zullen volstaan. Europa heeft de keuze: minstens 60 procent van de Griekse schulden afschrijven, of de rekening voor de lidstaten laten oplopen tot mogelijk 551 miljard euro. Dat staat in een rapport van de Europese inspecteurs die erop toezien dat Griekenland de voorwaarden voor hulp naleeft. Die inspecteurs van de Europese Commissie, de ECB en het IMF worden meestal aangeduid als de troika. Hun rapport, dat vrijdagavond uitlekte, schetst een uiterst somber beeld. Alle aannames over schuldvermindering tot nog toe kunnen worden geschrapt. De toestand is zo slecht dat er een heel nieuw scenario moet worden opgesteld. En de conclusie is duidelijk: de Griekse schuld zal zo hoog blijven dat het land tot zeker 2021 aan het infuus van de hulpgelden moet blijven hangen. Dat de Grieken in 2014 weer geld kunnen lenen op de markt is veel te optimistisch. In het nieuwe scenario wordt ervan uitgegaan dat de Griekse economie dit en volgend jaar blijft krimpen, dat de geplande privatiseringen langer zullen duren en minder zullen opbrengen, en dat de Griekse begroting dus minder snel gesaneerd kan worden. Volgens dit nieuwe scenario zal de Griekse schuld in 2013 pieken op 186 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat is ruim het drievoudige van de officiële Maastricht-norm van 60 procent. In 2030 zal de schuld nog altijd 130 procent bedragen. In dit scenario zou Griekenland tussen nu en 2020 nog 252 miljard euro extra hulpgeld nodig hebben, bovenop de 216 miljard die al is toegezegd in het eerste en tweede hulppakket. Maar, zo merken de auteurs van het rapport op, dit scenario is alleen haalbaar als er niets fout gaat. En de kans dát er iets fout gaat, is niet denkbeeldig. De Griekse bezuinigingen zouden bijvoorbeeld minder kunnen opbrengen dan verhoopt, waardoor de sanering van de begroting nog verder vertraagd wordt. Ook de opbrengst van de privatiseringen zou kunnen tegenvallen. Verder blijft het herstel van de economische groei een onzekere factor. Ook de rente speelt een rol. Niet zozeer voor Griekenland zelf, want dat land blijft tot minstens 2021 losgekoppeld van de financiële markten, maar wel voor de landen die het hulpgeld moeten ophoesten. Als zij duurder moeten lenen, worden die kosten doorgerekend aan de Grieken. Als zich enkele tegenvallers voordoen, is het niet denkbeeldig dat de Griekse schuld stijgt naar 208 procent van het bbp. Dan zou het land tot minstens 2027 aan het hulpinfuus moeten blijven. En in dat geval zouden de Grieken 450 miljard euro aan hulpgeld nodig hebben. In het allerergste scenario zouden de kosten kunnen oplopen tot 551,1 miljard euro. De enige manier om de kosten binnen de perken te houden, is schuld kwijtschelden. Maar zelfs als de helft van het schuldpapier wordt verscheurd, dan zouden de bestaande hulpprogramma's niet volstaan. Dat zou pas het geval zijn bij een afschrijving van 60 procent. Dan komen de Grieken toe met 216 miljard euro aan hulpgeld: 107 miljard van het eerste, bilaterale programma, en 109 miljard van het tweede programma dat in juli is afgesproken. DS, 24-10-2011 (Ruben Mooijman)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
De situatie in Griekenland lijkt mij meer en meer uit de hand te lopen. Er worden ook tegengestelde berichten de wereld in gestuurd. Woensdag beslist de EU-top toch over de toekomst van de euro en het veilig stellen van Griekenland? En nu zegt men weer dat het nog slechter is dan gedacht in Griekenland. Er moet toch snel gehandeld worden. Het land doet denk ik nu al grote inspanningen, maar zal nog meer moeten doen. Griekenland failliet? Ik denk dat dat vermeden moet worden. De kans dat er andere landen meegesleurd worden, economieën totaal uit balans brengt, banken in de problemen brengt, ... is groter dan nu. Een kwijtschelding van een deel van de de schulden en bijzonder strenge controle lijkt mij een 'propere' oplossing dan een faillissement waar absolute chaos wordt gecreëerd.
Ook moet men echt werk maken van een bestraffingsmechanisme van landen die de Maastrichtnorm niet naleven. Daar zit de kiem van de problemen die we nu kennen. |