|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige
18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige
07:22 GVA Achttienjarigen spellen slechter dan twaalfjarigen omdat ze nonchalanter zijn, omdat sociale media hen beïnvloeden en omdat spelling in het middelbaar onderwijs te weinig aandacht krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA). De onderzoekers lieten vorig jaar ruim zeshonderd eerstejaarsstudenten van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen een spellingtest afleggen. De resultaten, gepubliceerd in een nieuw rapport van de Nederlandse Taalunie, zijn opmerkelijk. Zo behaalden de studenten op de spellingtest een gemiddelde score van 63,6 procent, of beduidend minder dan de score van leerlingen van het laatste jaar basisonderwijs, die op de spellingtest gemiddeld 77 procent behaalden. De spellingtest in de Karel de Grote Hogeschool is extra pijnlijk omdat hij is afgenomen bij studenten uit de lerarenopleiding. Net zij worden geacht om kinderen over enkele jaren de juiste spelling aan te leren. "Het is inderdaad pijnlijk dat de studenten in de test bijvoorbeeld ruim één op de drie werkwoordsvormen foutief schrijven", zegt Frans Daems, emeritus hoogleraar taalkunde aan de UA. Bron:http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1084419/18-jarige-schrijft-meer-dt-fouten-dan-12-jarige.aspx Mening: Ik ben van mening dat het beter zou zijn als men in het middelbaar, tijdens het vak Nederlands, zou toegespitst worden op de 'dt'-fout. Nu zit iedereen die iets rond taal studeert of met taal moet werken, zoals o.a. een leerkracht, in de problemen. Laat iedereen tijdens Nederlands steeds herhalen, dan komt later niemand in de problemen. Laatst aangepast door alexandra.moorkens : 13th October 2011 om 18:50. |
#2
|
|||
|
|||
Het is simpel: als leerkracht moet je goed kunnen schrijven! Je hebt nu eenmaal een voorbeeldfunctie. Als je zelf niet foutloos kan schrijven, dan heb je ook het recht niet om leerlingen te bestraffen op hun schrijffouten. Bovendien vind ik dat (in het secundair onderwijs) niet enkel taalleerkrachten het goede voorbeeld moeten geven. Ook leerkrachten chemie, biologie, wiskunde, ... moeten de spellingsregels kennen en vooral kunnen toepassen. Uiteraard zijn er leerkrachten die gewoon niet zo taalvaardig zijn (ieder heeft immers zijn eigen sterke kanten), maar het is dan aan deze leerkrachten om hun taal bij te schaven.
|