|
Bekijk Resultaten Peiling: 'Schoolmanagers' - Goed idee of toch niet? | |||
Slecht idee | 4 | 100.00% | |
Goed idee | 0 | 0% | |
Stemmers: 4. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
'Schoolmanagers' - Goed idee of toch niet?
Scholen moeten managers in directie krijgen
De minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, wil de diploma- vereisten om schooldirecteur te worden, herzien. Dat moet mensen uit de privésector aantrekken. MISSCHIEN kunnen we afstappen van de strenge diplomavereisten om directeur van een middelbare school te worden. Dat zei de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), op een driedaagse voor directeurs van het bisdom Gent. ,,De bedoeling is dat er meer zij-instromers in het directieteam komen'', zegt het kabinet Onderwijs. Zij-instromers zijn mensen zonder ervaring in het onderwijs. ,,We zijn het idee van de diplomavereisten verder aan het onderzoeken. Maar het doel is duidelijk: mensen uit de particuliere sector moeten het directieteam kunnen versterken.'' Daarom houdt de minister van Onderwijs de huidige selectiecriteria om directeur te worden tegen het licht. Nu al heeft de raad van bestuur van iedere inrichtende macht veel vrijheid om zijn directeurs te selecteren. Zo is de enige voorwaarde in het secundair onderwijs dat de man of vrouw een licentiaatdiploma heeft. Maar de meeste inrichtende machten verwachten ook nog een pedagogisch diploma. Zo willen ze dat de directeur minstens een getuigschrift pedagogische bekwaamheid (GPB) heeft. De schooldirecteuren zonder ervaring in het middelbaar onderwijs zijn een uitzondering. Minister Vandenbroucke wil zowel het vereiste licentiaatdiploma als de pedagogische bekwaamheid tegen het licht houden. Hij streeft ernaar dat de schooldirecties ,,diverse talenten'' in huis hebben. Nochtans is de grootste struikelblok om de privésector voor het onderwijs in te ruilen, nu niet het diploma, maar het loon. Wie naar het onderwijs overstapt, verliest zijn anciënniteit. Een ,,zij-instromer'' valt terug op het loon van een beginnende leerkracht. Het vooruitzicht om bijvoorbeeld met tien jaar bedrijfservaring voor de klas te gaan staan, is daardoor weinig aantrekkelijk. Op de kwestie van de anciënniteit wilde het kabinet van Vandenbroucke niet verder ingaan, omdat het deel uitmaakt van de onderhandelingen voor een collectieve arbeidsovereenkomst met de vakbonden. Hoewel die opnieuw gestart zijn, blijft het moeilijk om tot een akkoord te komen. ,,De verloning is de belangrijkste drempel om van het bedrijfsleven naar het onderwijs over te stappen'', reageert Peter Coenen, directeur van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Die organisatie coördineert niet alleen de mini-ondernemingen in het onderwijs. Ze ijvert ook voor een lagere drempel tussen onderwijs en bedrijven. ,,Ik waardeer de gevoeligheid van de minister van Onderwijs voor dit knelpunt'', zegt Coenen. ,,Directeurs met ervaring in de privésector zouden de scholen ten goede komen. Nu is de directeur iemand die jarenlang les heeft gegeven in diezelfde school. Maar het is niet omdat iemand goed kan lesgeven, dat die ook een goede directeur is. De centrale vraag is wie de beste competenties heeft om een school te leiden. De job van schooldirecteur is veel meer dan de administratie op orde houden.'' Dat laatste bevestigt Michel Cardinaels, de directeur van het Technisch Instituut Sint-Michiel in Bree. Hij was als ingenieur docent in de hogeschool, vooraleer hij aan het hoofd van de school kwam. Precies door de complexiteit van het onderwijs raadt hij managers af schooldirecteur te worden. ,,De stapels regels en verplichtingen die op je afkomen, zijn zeer technisch. Ik vrees dat veel mensen daardoor zouden afhaken. Velen onderschatten ook de tijd die in de job kruipt, en de relatief lage verloning.'' DS, 22-10-2005, Pieter Lesaffer
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Persoonlijk vind ik toch wel dat de schooldirecteurs ook wel wat ECHTE ervaring zouden mogen hebben:
Op mijn stageschool laaien de discussies altijd hard op:
Als ik dan die dingen hoor (zeker ivm het schema) heb ik zoiets van: is hij ooit zelf leerkracht geweest? Weet hij dan niet wat wij allemaal al doen en wat hij dan nog eens extra vraagt van ons?
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
Inderdaad. Juist daarom dat ik denk dat een directeur zonder schoolervaring geen goede directeur kan zijn. Als je niet weet wat het is om voor de klas te staan en om te gaan met de lln, dan kan je een school toch nooit besturen op een manier die het onderwijs ten goede komt. Want dat is volgens mij nog steeds één van de belangrijkste taken van een directeur. Zorgen dat het leer- en onderwijsklimaat op een school verbetert en niet enkele de administratieve rompslomp regelen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |