![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nederland heeft geen postkantoren meer
Het laatste postkantoor van Nederland, aan de Neude in Utrecht, is definitief dicht. In nog geen drie jaar zijn alle 250 postkantoren verdwenen.
Eén van de allerlaatste postkantoormedewerkers is Bert van der Dussen. De 54-jarige baliemedewerker werkte sinds 1974 bij postkantoor Neude. "Ik heb het postkantoor zien veranderen van een heel formeel instituut, met strenge loketten, in een meer servicegericht bedrijf. Dat zag je ook aan de balies, die open werden, met vriendelijke kleuren." Het was niet zo druk meer Op het postkantoor kon je voor van alles terecht: cheques inwisselen, verzekeringen, postpakketten. Veel taken zijn overgenomen door servicepunten in winkels. "Het was hier de laatste jaren niet zo druk meer, maar vroeger stonden in het postkantoor altijd lange rijen. Dat had ook wel iets gezelligs,", zegt Van der Dussen. Beroepssollicitant "Als je, zoals ik, 37 jaar bij het postkantoor werkt is dit geen dag die zomaar voorbij gaat. Dit doet wat met je. Ik ben vanaf 1 november beroepssollicitant zoals dat heet. Maar ik ben pas 54, ik hoop nog zeker tot mijn 67ste ergens te kunnen werken." Postkantoor wordt gemist Veel mensen vinden het jammer dat de postkantoren uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen zijn, zo blijkt uit een oproep van RTL Nieuws. In veel plaatsen zijn de panden opgeslokt door andere winkels of zitten er kunstenaars of anti-krakers in. Anti-krakers en ondernemers Zo woont in het oude postkantoor in Eindhoven een groep van 10 anti-krakers, waarbij de kantoorruimtes van weleer zijn omgebouwd tot leefbare ruimtes. Ook in Haarlem wordt het pand dusdanig gebruikt, dat kraken niet mogelijk is. Maar in plaats van bewoners, biedt het oude postkantoor daar ruimte aan 'jonge, creatieve en startende ondernemers'. Bank en Hema In Zwijndrecht en Wageningen is het pand van het postkantoor 'opgeslokt' door de ING Bank, zo melden bezoekers ons. In weer een andere plaats ging de HEMA met het gebouw aan de haal. In Bergen op Zoom is het centrale postkantoor onderdeel geworden van het nieuwe stadskantoor en in Hoogeveen wordt het een bioscoop. Restaurant en kunst Het postkantoor van Renkum zat in een oud mooi pand, zo laat een lezer aan RTLNieuws.nl weten. Sinds de sluiting zitten er steeds restaurants in. De nieuwe eigenaren laten het pand in oude stijl herstellen, zo schrijft ze. Het postkantoor in Lemmer is een kunstgallerie geworden. En het pand in het Noord-Brabantse Dongen tenslotte, dat staat nog leeg. Bron: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlni...n_Nederland.xml Mening: Dit toont denk ik duidelijk de maatschappelijke evolutie van de afgelopen jaren. Email wordt steeds belangrijker en mensen sturen elkaar steeds minder vaak brieven en kaarten. Toch vind ik het jammer dat de postkantoren allemaal verdwenen zijn, het is niet alleen erg plotseling gegaan maar vaak is het ook onduidelijk waar je nu naartoe moet om bijvoorbeeld pakketten te versturen. Het verdwijnen van de postkantoren, en daarmee het verdwijnen van zeer veel postbodes, betekend ook dat er zeer veel banen verloren zijn gegaan. Voor de ontslagen postbodes is dit ook erg vervelend, toen ze 40 jaar geleden bij de post begonnen te werken leek dit een zeer veelbelovende toekomst te bieden. Hier komen ze bedrogen van terug. |