|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Biljet in trein kopen wordt dubbel zo duur
Treinbegeleiders zullen in de loop van 2012 geen rekening meer houden met excuses van reizigers die zonder ticket opstappen. Zij betalen dan altijd een toeslag van 7 euro als ze in de trein zelf een biljet willen kopen. Dat blijkt uit een NMBS-nota die De Standaard kon inkijken.
Nu is dat kosteloos als je opstapt in een onbemand station, zolang je de treinbegeleider maar waarschuwt. Bij een station met een verkoopsloket betaalt de reiziger 3 euro extra. De nieuwe regeling betekent in beide gevallen meer dan een verdubbeling van de huidige tarieven. Met die vaste toeslag wil de NMBS discussies vermijden. De meeste ruzies op de trein zijn te wijten aan onenigheid over het kaartje, bijvoorbeeld wanneer de reiziger de treinbegeleider niet heeft gewaarschuwd omdat hij op het nippertje de trein haalde. Het nieuwe systeem is volgens de vervoersmaatschappij minder gevoelig voor interpretatie. Reizigersorganisatie TreinTramBus is niet te spreken over het plan. "Elke reiziger heeft al meegemaakt dat er een te lange rij staat aan de loketten en de automaten niet werken", luidt het. De nieuwe regeling moet reizigers in elk geval meer gebruik doen maken van de biljetautomaten. Nu staan er 133 verspreid over heel België, goed voor 5 procent van de ticketverkoop van de NMBS. Volgend jaar komen er meer toestellen. (belga/sps) Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...l-zo-duur.dhtml Mening: De bevolking wordt steeds aangespoord om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Maar wanneer de prijzen te hoog liggen, zullen veel mensen niet meer zo snel een trein nemen. Ik begrijp ook wel het standpunt van de NMBS, zij komen waarschijnlijk dagelijks mensen tegen die niet betaald hebben en die er dan met een smoesje vanaf komen. Als mensen dit mondeling doorvertellen, zal iedereen wel een goed verhaal vinden om niet meer te moeten betalen. Ook zegt de Reizigersorganisatie TreinTramBus dat de mensen soms gewoon niet de kans krijgen om hun ticket te kopen. Vandaag de dag zijn veel mensen gehaast en houden er dus niet van om lang te moeten aanschuiven aan de loketten. Ik denk niet dat de NMBS de juiste maatregel neemt. Ik stel voor om ervoor te zorgen dat de lange wachttijden aan de loketten en de automaten verdwijnen. Zo zal er waarschijnlijk al een heleboel last verdwijnen. |
#2
|
|||
|
|||
Treinticket te duur
Ik sluit wel aan bij de mening van Shana.
Enerzijds vind ik ook dat door het treinticket duurder te maken minder mensen nog zullen openstaan om het openbaar vervoer te nemen. Anderzijds vind ik dat mensen die opstappen in een gemeente waar geen automaat is of geen loket, dit moeten melden. Anders kunnen deze mensen inderdaad "gratis" reizen als er op hun traject toevallig geen conducteur langs komt. Dit is natuurlijk niet fair. Ik vraag mij wel af of de NMBS geen andere maatregel kan nemen want een treinticket duurder maken is wel een "makkelijke"' oplossing. |