actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th October 2011, 21:15
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User

Vrijgelaten Amanda Knox is meteen schatrijk

04/10/2011, 03u00, Christine De Herdt
Amerikaanse zenders bieden miljoen dollar voor eerste interview
In Perugia is gisteren een einde gekomen aan een van de meest controversiële rechtszaken die Italië ooit heeft gekend. Amanda Knox (24) en haar ex-liefje Raffaele Sollecito (27) zijn in beroep vrijgesproken voor de moord op de 21-jarige Britse studente Meredith Kercher. Na vier jaar verlaat Knox de gevangenis als dollarmiljonair. Verschillende Amerikaanse zenders boden zo maar eventjes een miljoen dollar voor het allereerste interview met ‘Foxy Knoxy'.

Meer dan 400 journalisten vatten gisteren post voor het gerechtsgebouw van Perugia, in het Italiaanse Umbrië, voor de uitspraak in de fel gemediatiseerde beroepszaak van Amanda Knox. Pas om 21.45 uur gisteravond viel het verdict. Hoewel druk werd gespeculeerd over de afloop, kon niemand voorspellen in wiens voordeel het vonnis zou uitdraaien.

De zes juryleden en twee rechters spraken tot grote opluchting van familie en vrienden Amanda en Raffaele vrij. Knox kreeg wel drie jaar voor laster en eerroof aan het adres van Patrick Diya Lumumba, die ze ten onrechte van moord had beschuldigd. Omdat ze die straf al heeft uitgezeten, is Amanda Knox een vrije vrouw. Voor het eerst liet de ‘ijskoningin met de staalblauwe ogen' haar emoties de vrije loop. Een volksfeest in haar vaderland brak meteen na de uitspraak los.

Twee kampen
Wekenlang stonden de advocaten van de verschillende partijen lijnrecht tegenover elkaar en voerden ze –bij gebrek aan afdoend bewijs– een woordenoorlog rond het imago van de Amerikaanse studente. ‘Is ze veeleer een naïeve, verliefde vrouw die het slachtoffer werd van het falende Italiaanse rechtssysteem?' Of: ‘Is ze meer een sluwe duivelin, die de seksmoord op haar kotgenote Meredith Kercher op haar geweten heeft?'

De Amerikaanse media deden er nog een schep bovenop. Met ABC News op kop trokken ze zonder enige schroom de kaart van Knox en voerden ze actief campagne voor haar vrijlating. Ze haalden de ‘corrupte' Italianen meermaals door de mangel. Maar de Italiaanse procureur Giuliano Mignini, bleef volharden. ‘Als Knox wordt vrijgesproken, verliezen we een unieke kans op gerechtigheid', klonk het.

Twee kampen dus. Het ene veel groter dan het andere. Waar Amanda een hele pr-machine achter zich had, bleef de familie van het slachtoffer Meredith uit de schijnwerpers. ‘We moesten vechten tegen een hype', zeiden de Kerchers gisteren. ‘Maar het is een hype waarin één iemand is vergeten. En dat is Meredith.'

Snikkend voor de jury
Knox had aan vurige supporters geen gebrek. Die verzamelden zondagavond al in een hotel in de Amerikaanse stad Seattle, Amanda's thuishaven, om het verdict live te volgen op de televisie. Ze zagen hoe een fel vermagerde Knox gisterochtend tranen met tuiten huilde, toen ze zich nog een laatste keer richtte tot de jury. Ze benadrukte dat ze het slachtoffer was geworden van de politie, die haar gemanipuleerd heeft om uiteindelijk de moord op Meredith te bekennen. ‘Ik heb niet het perverse en het gewelddadige karakter dat me wordt aangewreven. Ik heb niet gemoord, ik heb nooit verkracht en ik heb niemand overvallen. Simpelweg omdat ik er nooit ben geweest', zei de Amerikaanse snikkend in vloeiend Italiaans. ‘Ik wil naar huis. Ik wil mijn leven terug. Ik wil niet gestraft worden voor iets wat ik nooit gedaan heb. Ik ben onschuldig.'

Badend in het bloed
De moord op Meredith Kercher(21) schokte bijna vier jaar geleden de bewoners van Perugia. De Britse uitwisselingsstudente werd op 2november 2007 dood teruggevonden in haar appartement, dat ze deelde met Knox. Kercher baadde in een plas bloed. Haar keel was overgesneden en haar lichaam vertoonde veertig messteken. Er waren ook sporen van seksueel misbruik. Naast Knox en haar toenmalige liefje Raffaele Sollecito (27), moesten ook de Congolese bartender Patrick Diya Lumumba en de Ivoriaanse drugsdealer Rudy Guede in voorhechtenis.

Lumumba had niks met de zaak te maken. Zijn naam werd gezuiverd. Voor de anderen waren de straffen niet mals. Knox kreeg 26 jaar cel, haar ex Raffaele 25 jaar. Guede kreeg 30 jaar, later in beroep 16 jaar. Amanda en Raffaele bleven hun onschuld uitschreeuwen. Het dubieuze bewijsmateriaal speelde in hun voordeel. Op een keukenmes zat DNA-materiaal van zowel Knox, Guede als Sollecito. Op de bh-sluiting van Kercher vonden de speurders bloed van Sollecito. Maar experts stelden het sporenonderzoek in vraag omdat de politie onzorgvuldig te werk was gegaan.

Hollywood lonkt
Financieel zal Knox er bepaald niet slechter van worden. Begin dit jaar werd al een eerste Amerikaanse tv-film over haar proces uitgebracht, met Hayden Panettiere in de hoofdrol. En ook de grote filmbonzen staan te drummen voor de eerste bioscoopprent. Zelfs de Britse topregisseur Michael Winterbottom zou plannen hebben met Colin Firth in de hoofdrol. Om nog te zwijgen van de Amerikaanse tv-zenders, die een miljoen dollar veil hebben voor het allereerste televisie-interview.

Of ze vandaag al naar Amerika vertrekt, is nog niet geweten. Maar dat ze nu een vrije vrouw is, die opnieuw aan haar leven kan beginnen, staat vast.

http://www.standaard.be/artikel/det...ord=amanda+knox

Dit artikel legt de macht van de media bloot. De Amerikaanse media heeft al haar macht gebruikt om Amanda Knox eenderzijds vrijgesproken te krijgen en anders te laten vertrekken uit Italië. (Dit staat vermeld in artikels van de volgende dagen) Zonder deze media aandacht, zou waarschijnlijk het bewijsmateriaal niet opnieuw bekeken zijn geweest en zou niet aan het licht zijn gekomen dat het sporenonderzoek te onzorgvuldig is gebeurd. Maar in plaats van dit meisje, na 4 jaar van pijn en verdriet die zij heeft geleden in de gevangenis, met rust te laten; begint men al te azen op primeurs. De Amerikaanse media vindt dit een uitbetaling, na het harde werk dat zij voor Amanda zouden hebben geleverd. Ik vind dit zeer hypocriet, laat het meisje genieten van haar hervonden vrijheid en laat haar eerst rustig THUIS komen. De media denkt dat zij over alles de macht kunnen verkrijgen, door te handelen op een manier die voor mensen met zo veel macht, voor de hand zou moeten liggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.